Jan Průcha: Dětská řeč a komunikace
Specifikace
Klíčové vlastnosti
Popis produktu
Málokterá schopnost člověka je tak samozřejmá, jako je schopnost dítěte naučit se jazyk a tímto jazykem komunikovat. Ačkoliv osvojování jazyka dětmi je předmětem psychologického a lingvistického bádání již po dobu více než sto let, ani dnes není tento proces dokonale prozkoumán. Kniha objasňuje proces osvojování jazyka a rozvoje komunikační schopnosti u dětí na základě teorií a výzkumů vývojové psycholingvistiky. Seznamuje čtenáře s nejnovějšími teoretickými a výzkumnými poznatky o tom, jak vzniká a vyvíjí se jazyková a komunikační schopnost u dětí od narození a během předškolního období. Publikace je určena především studentům psychologie, lingvistiky, pedagogiky, vysokoškolským pedagogům těchto oborů a také učitelkám mateřských škol. Obsah:Předmluva1. Fenomén "dětská řeč" a jeho zkoumání1.1 Historie vědeckého zkoumání dětské řeči1.2 Informační zdroje k výzkumu dětské řeči a komunikace2. Osvojování jazyka a vývoj řeči u dětí: Teoretické explanace2.1. Teorie osvojování jazyka podle Chomského2.2. Současné koncepce ve vývojové psycholingvisticeRacionalistický přístupEmpiristický přístupInterakční přístup3. Charakteristiky vývoje dětské řeči: Výzkumné evidence3.1. Prenatální kořeny jazyka a komunikace dětí3.2. Počáteční jazykový inputProzodické vlastnosti jazykového inputuFonémový repertoár jazykového inputuSchopnost kojenců učit se komunikovat3.3 Počáteční stadia vývoje řečiKdy nastává přechod od percepce řeči dospělého k porozumění řeči dospělého?Kdy děti začínají mluvit?4. Konstruování jazykové a komunikační kompetence dětí4.1. Konstruování gramatické kompetenceMechanismus osvojování gramatických prostředků u dětíOsvojování syntaxeOsvojování tázacích konstrukcíOsvojování souvětných konstrukcí4.2 Konstruování sémantické (lexikální) kompetenceRané období vývoje dětské slovní zásobyOsvojování významů slovOsvojování druhů slovAkcelerace vs. Kontinuální vývoj dětské slovní zásobyDiference ve vývoji slovní zásoby mezi dívkami a chlapciPříčiny genderových rozdílů v osvojování slovní zásoby dětmi4.3 Předškolní období vývoje dětské slovní zásoby5. Jazykový inputSoučasné pojetí role jazykového inputuZákladní jazykový input: mateřština / mateřská řečŘeč matek a řeč otcůJazyková senzitivita matekDlouhodobé efekty řeči matekVliv frekvence slov v jazykovém inputuJazykový input z širšího komunikačního prostředí6. Osvojování komunikační kompetence a charakteristiky dětské komunikaceKomunikační chování dětí a jejich interakční (pragmalingvistické) dovednostiPodpůrná role dospělých v rozvíjení komunikace dětíVliv různých faktorů na komunikaci dětí s dospělými6.1 Osvojování pragmatických typů výpovědí (řečových aktů) dětmiRole otců v rozvíjení komunikace dětí6.2 Komunikace dětí s dětmi7. Komunikační kompetence dětí a vliv předškolní edukace7.1. Podpora jazykové a komunikační kompetence dětí v mateřských školách7.2. Reálná komunikace dětí v mateřských školách7.3. Komunikace učitelek mateřských škol s dětmi8. sociální a kulturní determinanty vývoje řeči a komunikace
Recenze
Podobné Učebnice/Odborná literatura
Nejoblíbenější výrobci
- Učebnice/Odborná literatura Oxford University Press
- Učebnice/Odborná literatura Wolters Kluwer
- Učebnice/Odborná literatura Grada
- Učebnice/Odborná literatura Klett
- Učebnice/Odborná literatura Fraus
- Učebnice/Odborná literatura STU
- Učebnice/Odborná literatura Lingea
- Učebnice/Odborná literatura Ikar
- Učebnice/Odborná literatura Penguin
- Učebnice/Odborná literatura ACADEMIA
- Učebnice/Odborná literatura Fontána
- Učebnice/Odborná literatura CPress
- Učebnice/Odborná literatura TRITON
- Učebnice/Odborná literatura INFOA