Srovnáváme

Srovname.cz – Jaké barvy aut nejvíc letí

A dá se vlastně mluvit o barvách, když zhruba dvě třetiny aut na našich silnicích se vejdou do černobílé palety?

Můžete si u nás koupit auto jakékoliv barvy, pokud tou barvou bude černá. Přesně takhle marketoval první automobilovou masovku – model T – samotný Henry Ford. První fordka byla prostě černá už z výroby a na výběr nebylo. Jak daleko jsme to dotáhli o víc než století později? Výsledky vás možná nepřekvapí. Ono se totiž stačí rozhlédnout i po českých parkovištích a zjistíte, že ty barvy z nich někdo vyloženě vysál.

Černobílý svět

Je to šílená cifra, ale skutečně až 70 % automobilů pohybujících na silnicích v Evropě, USA a Asii spadá do monochromatického spektra. Černá, bílá, šedá a stříbrná jsou bestsellery po dlouhé dekády. Zdůvodnění samotných majitelů se různí. Černá je elegantní a snadno se udržuje, bílá je po průjezdu myčkou jednoduše nepřehlédnutelná, stříbrná zas v době nástupu příplatkových metalíz znamenala levný způsob jak ukázat, že máte na něco lepšího. A šedá je zas nenápadná, takže podle pověr neplatíte zbytečné pokuty.

Srovnání cen autodílů »

Tolik teorie, ale různí analytici vám řeknou, že skutečný důvod stádního chování zákazníků je jinde. Černých aut bylo v dřevních začátcích automobilismu hodně proto, že černá “základovka” byla nejsnažší (nezapomínejte na to, že karoserie byly ze dřeva… namořit ho černým lakem byla nutnost). A tak si lidé na všudypřítomnost černé zvykli a sami ji pak začali vyžadovat. Jako snadno je člověk ovlivnitelný lze vidět i dnes. Nadprůměrné množství zákazníků si totiž nový model pořídí v barvě, v níž se výrobce vůz rozhodne prezentovat na billboardech a reklamních materiálech. Viz např. žlutooranžový Volkswagen Golf poslední generace nebo Ford Focus třetí generace v barvě novorozenecké stolice. Říkáte si, jak mohl vůbec někdo na takový odstín přijít a ještě si ho nechat vnutit… jednoduše v něm uzrál, protože kolem zmíněných billboardů třeba denně jezdil do práce.

Za bílou se nepřiplácí

Bílá barva byla dřív poměrně nudná a viděli jsme ji hlavně na služebních vozech (ne nutně sanitkách). Důvodem bylo, že za bílou a černou v základu se nepříplácelo. Bílá s odpovídajícím polepem je dodnes převažující barvou služebáků, přičemž stříbrná pořád vládne u těch lepších služebáků v manažerských fleetech. A protože lidé se rádi nechají inspirovat tím, co vidí na silnicích kolem sebe, vyhrávají tyto barvy i u běžných zákazníků. Bílou lze navíc poslední dobou nanést v mnoha různých lescích a variacích, což zvyšuje její atraktivitu. Není divu, že je bílá na druhém místě za černou v aktuálních žebříčcích (21 % vs. 19 %), těsně následovaná padesáti odstíny šedé (18,8 %), kdežto dřívější dvojka – stříbrná – nám vypadla z první pětky. Kdybychom na podobný žebříček koukali před deseti lety, nebyla by bílá vůbec k nalezení. To byla éra stříbrných bouráků na výsluní, ale je nutno dodat, že ani tenkrát metalízy osvědčenou černou z prvního místa nevystrnadily.

Srovnání cen auto Hi-fi »

Modrá, nikoliv zelená planeta

V aktuální poptávce je stříbrná na šestém místě s necelými osmi procenty trhu. Za černobílou trojici se totiž stihla dostat modrá (15,7 %) a překvapivě i červená (10,6 %) barva. Všechno ostatní pak následuje s obrovským odstupem. Nejrůznější modré metalízy jsou velmi populární u aut všech segmentů, od základních fabií (tam nejde o metalízu) až po drahé sporťáky s mnohavrstvými laky, které mění intenzitu odstínů podle úhlu pohledu a vrženého světla. Červená je pak samozřejmě barva znázorňující dravost a rychlost. Často ji najdeme i u aut, kterým papírově obě vlastnosti chybí, ale mít červené auto je sen mnoha lidí. A v Česku, kde podíl červené rozhodně deseti procent nedosahuje, se majitelé takových vozů nemusí bát, že by ho na parkovišti nenašli – většinou v záplavě šedých aut září jako vztyčený palec.

Srovnání cen kamer do auta »

Červená se neprodraží

Měli bychom mimochodem vyvrátit jeden mýtus – totiž že červená auta jsou magnet na nehody. Podle některých psychologů si jich řidiči v provozu víc všímají a jsou k nim nenápadně přitahováni. Jiní ovšem zase tvrdí, že čím víc si jich ostatní všímají, tím jsou řidiči červených vozů ve větším bezpečí, právě proto že jsou vidět. Pojišťovny každopádně nikde na světě k barvě auta nepřihlížejí, takže se při jejím výběru nijak neomezujte. A třeba vsaďte i na žlutou. Je to celosvětově mezi soukromníky nejméně oblíbená barva a přitom je u některých výrobců k mání i sexy kanárková, se kterou si vás rozhodně nikdo nesplete s taxíkem.

Srovnání cen autodrah a vlaků »

Pánové raději pastel(k)y

Možná máte pocit, že červené vozy častěji kupují ženy, kterým se líbí výrazné barvy. Statistika vás ovšem přesvědčí o dalším omylu. Tedy ne že by se holkám pastelové barvy nelíbily, ale při výběru auta upřednostňují praktičnost a poměr cena/výkon. Proto si v segmentu městských vozů nebo velkých rodinných dostavníků nechtějí draze připlácet za hezčí barvu a spokojí se s tradiční “černobílou” nabídkou. Muži naopak chtějí být vidět a často sahají po sportovnějších vozech, které jsou nabízeny a propagovány v křiklavých a pastelových barvách. Není tedy divu, že je k nim zákazník přitahován a neváhá za ně utratit nějaký ten tisíc navrch.

Srovnání cen antiradarů »

 

Přidat komentář