Největší sazomety v prodeji. Kupujte, nebudou!

Honba za neutrální uhlíkovou stopou a zastavením klimatických změn rozhodně nepřeje spalovacím motorům, které vyznávají staré známé rčení “objem ničím nenahradíš”. A ačkoliv dnešní maličké motory vybavené turbem často dynamicky stačí i mnohem větším starším bratříčkům, jejich charakteristický zvukový projev i určitou “osobnost” prostě nenahradí. 

A protože EU na automobilky rok od roku aplikuje přísnější pravidla a případné emisní povolenky jsou drahou záležitostí, mizí z nabídky výrobců nejen motorizace, ale často i celé modely (to je hlavně případ menších japonských automobilek, kterým se nevyplatí vyrábět ekomotor čistě jen pro Evropu). Dokonce i dřívější skalní zastánci velkoobjemových motorů teď začínají mluvit o tom, že nad jejich klenoty pod kapotou se začíná smrákat. Pojďme si tedy v rychlosti představit poslední mohykány – obří osmiválce a dvanáctiválce, které bublají na semaforech a připomínají pro mnohé zlatou éru automobilismu. I na tyhle “dinosaury” brzy dojde, dnes si je ale ještě můžete koupit. Většinou jde o hodně drahé vozy, ale najde se tu i pár lidovek.

Mercedes-AMG S65

Mercedes svoje eSko, tj. vlajkovou loď a výkladní skříň pokročilých technologií a absolutního luxusu, nabízí i v osmiválcové ekovariantě, ale pokud si neváháte připlatit desítky tisíc EUR za to, abyste měli to nejlepší, můžete si místo S63 pořídit rovnou dvanáctiválcovou S65 a být absolutním pánem tvorstva. Automobilka nicméně oznámila, že dny dvanáctiválce jsou beznadějně sečteny, takže neváhejte. Chybět bude tenhle obří šestilitrový motor jen gurmánům, osmiválec má totiž jen o dvacet koní méně – ovšem i jeho 603 kobyl stačí k zrychlení z nuly na sto za 3,4 sekundy a maximální rychlosti přes 300 km/h. 

Srovnání cen GPS navigací »

Dodge Charger Scat Pack

Americká auta mají na velké osmiválce patent. Své o tom ví pětilitrový Mustang, šestilitrové Chevrolety Camaro nebo Corvette, ale i Dodge Challenger. Ten nabízí z motoru o objemu 6,2 litru dokonce 717 koní ve variantě Hellcat, ale pokud chcete starou dobrou atmosféru – tj. verzi bez turba, aniž byste se omezovali na výkonu, můžete sáhnout po osmiválci o objemu 6,4 litru, který zvládá 485 šimlů. A má nepřeslechnutelný baryton, za kterým se bude ohlížet půlka sídliště.

Srovnání cen kamer do auta »

Lamborghini a Ferrari

Italové nemohou zůstat pozadu. Lamborghini Aventador je na trhu už nějaký ten pátek a jako vlajková loď se musí chlubit dvanáctiválcem, v tomhle případě o objemu 6,5 litru. A protože Ferrari je se svým sokem v kategorii supersportů neustále na nože, dorovnává objem i počet válců s vrcholným modelem 812 Superfast. Skoro stejný objem jako Dodge v předchozím odstavci, také bez turba, ale tentokrát krásných 790 koní. Inženýři z Ferrari jsou prostě dál. Jeden z nekomplexnějších motorů dneška je ale dost možná jedním z posledních podobných macků u Ferrari. Automobilka totiž stejně jako Lamborghini žádné úsporné modely nevyrábí a tak musí objem motorů a tím pádem i emise snižovat. Projevilo se tu už u bestselleru jménem 488, který oproti starší 458 vyfasoval turbo a přišel o víc než litr objemu. Lamborghini bude minimálně u svého budoucího baby modelu (tím je momentálně desetiválcový Huracán) také snížit počet válců a objem, aby se vyhnula nesmyslně vysokým pokutám.

BMW M760i

U BMW se downsizuje ostošest už pěkně dlouho, ostatně tak velká automobilka si nemůže dovolit optimalizaci svých motorů ignorovat. Zatímco dřív čísla v názvu vozu něco znamenala, dnes už se na ně nelze spolehnout. 340i např. rozhodně neznamená trojkovou řadu s čtyřlitrovým motorem (tak jako to dřív bylo u 320i, což by vždy dvoulitr) a dokonce i vrcholná sedmičková řada v tomhle ohledu klame tělem. BMW M760i je ale příjemným překvapením, protože tady ta šestka napovídá, že objem je šest, v tomhle případně dokonce 6,6 litrů. To stačí k výkonu přes 600 koní a tedy i dorovnání jíž zmíněného Mercedesu S65. Ani v jednom případě nejde o snahu postavit sportovní sedan, ale spíš dopřát bohatým zákazníkům maximální luxus a výkon v jednom balení. BMW potvrdilo, že dvanáctiválec bude vyrábět minimálně do roku 2023, ale od letoška bude k mání jen se sníženým výkonem. Kdo chce ušetřit a vystačí si s pouhými 530 koňmi, ten může sáhnout po levnějším BMW 750i, které pohání osmiválec o objemu 4,4 litru.

Bentley Mulsanne

Někdo vyrábí sedany, někdo zase limuzíny. A někdo ty dva pojmy zaměňuje. U Bentleyho nebo Rollse (viz níže) by si ale nikdo nedovolil mluvit o pouhopouhém sedanu. Mulsanne a Phantom jsou prostě limuzíny. Neřídíte je, vozíte se v nich výhradně vzadu. Absolutní top, co si zaslouží absolutní motor. V případě Bentleyho máte na výběr osmiválec a dvanáctiválec. Ten menší je svižnější a agilnější, ale pokud jste tzv. ze “starých peněz”, musíte ze zvyku sáhnout po obřím dvanáctiválci o objemu 6,75 litru. Jízda s ním je jako na kouzelném koberci. A v ceně vozu si zaplatíte i ten odpustek všem zeleným církvím.

Rolls Royce Phantom

Co ještě dodávat? Bentley vs. Rolls, to je stejná písnička jako Mercedes vs. BMW vs. Audi nebo Ford vs. Chevrolet. Co má jeden, to musí mít i druhý. A ačkoliv jako etalon luxusu Rolls pořád vede, s motory to mají skoro nastejno. Další dvanáctiválec o objemu 6,75 litru a další potenciální pohroma pro planetu. Naštěstí se jich prodá jen hrstka, protože nově přibývající boháči se zhlédli v jiných vozech nebo přestupují rovnou na luxusní jachty a soukromé tryskáče.

Ford Super Duty

Do žebříčku nám zabloudil i jeden pracant z Ameriky. Pokud jste měli pocit, že Amerika a diesely nejdou moc dobře dohromady, měli byste pravdu jen v kategorii osobních aut. U těch užitkových i navzdory Dieselgate pořád nafta vede, protože když je nutné odtáhnout závodní auto, větší loď nebo menší dům, vyplatí se vám vyšší točivý moment asociovaný s dieselovými motory. A pokud chcete držák, sáhnete po atmosféře bez turba. Ta by ovšem s nízkým objemem byla zoufale pomalá. A proto Ford vyrábí pro svoje obří pick-upy i osmiválcový “big block” s objemem 7,3 litru. Papírových 430 koní nevypadá nikterak honosně, ale tohle monstrum má maximum točivého momentu v podstatě od volnoběhu, a tak se snadno rozjede i s mnohatunovým nákladem v zápřahu. Vám bychom ale v tu chvíli neradili stát u jeho obřích výfuků.

Bugatti Chiron

A jako třešničku jsme si nechali osmilitrový šestnáctiválec v Bugatti Chiron. Nedávno zesnulý Ferdinand Piech si tehdy ve Volkswagenu na první pohled ztrátový projekt vydupal, protože chtěl připomenout dávno zašlé závodní vavříny Bugatti. Tenkrát se s obřími šestnáctiválci závodilo na okruzích, teď je chtěl Piech dostat zpátky na běžné silnice, aby všem dokázal, kdo je v automobilové říši králem. A povedlo se mu, protože Bugatti Veyron mělo pověst nejrychlejšího sériového auta na světě, kterou po něm zdědil i s motorem jeho nástupce Chiron. Speciálně upravená verze nedávno na testovacím polygonu pokořila metu 490 km/h. V autě, co má klimatizaci, stereo a váží jeden a půl tuny. Neuvěřitelný inženýrský výkon, ke kterému dopomohl motor, z něhož ekologům vstávají hrůzou vlasy na hlavě. 

 

Největší sazomety v prodeji. Kupujte, nebudou!
5 (100%) 1 hodnocení

Komentáře