Analýzy

Američan si vydělá na nový iPhone za 3 dny, zatímco Čech musí pracovat celých 20 dní

mm
Autor Ivo

Ti z vás, kteří už aspoň trochu znají náš internetový srovnávač cen Srovname.cz ví, že se snažíme neustále něco analyzovat, prozkoumávat a informovat vás, jak se vyvíjejí ceny u jednotlivých produktů z nepřeberného množství kategorií.

Tentokrát jsme se vrhli na analýzu, jejímž prostřednictvím jsme chtěli získat přehled o tom, jak se během posledních 10 let vyvíjely ceny iPhonů v České republice. Zároveň s tím jsme tyto ceny srovnali s cenami největších konkurentů a porovnali rozdíly mezi koupí iPhonů u nás a v USA.

Zajímalo nás i to, kolik pracovních dní musí odpracovat typický Američan s průměrnou mzdou, aby si mohl pořídit nejlevnější iPhone v USA a kolik dní si musí odkroutit Čech s průměrnou mzdou u nás, aby si takový chytrý přístroj mohl vůbec koupit. Nachystali jsme i jednotlivé grafy, na nichž můžete kompletní analýzu vidět i názorně.

Smartphony slaví výročí

Zdá se to jako včera, když se v roce 2007 na trhu objevil úplně první smartphone, kterým tehdy byl model iPhone 2G a díky společnosti Apple odstartovala revoluce v podobě chytrých telefonů. Letos mají tyto populární telefony výročí 10 let a právě to nás motivovalo k naší analýze.

Ze statistického hlediska to pro české spotřebitele, či spíše uživatele smarthponů nevypadá příliš růžově, protože výsledná čísla nejsou zrovna na té nejlepší úrovni. Jenže kdo ví, v budoucnu se to může změnit a s novými modely se mohou objevit i noví fanoušci, kteří dají iPhonům novou šanci.

Grafické znázornění naší analýzy

Ceny iPhonů v ČR a u konkurence

Na prvním grafu můžete vidět porovnání cen iPhonů v České republice s cenami největších (hlavních) konkurentů.

Rozdílné ceny za stejné zboží

Další graf znázorňuje ceny, za které se stejný iPhone prodává v České republice a o kolik je u nás dražší než v USA. Co se týká cenových rozdílů, tak u modelu iPhone SE, který se na českém trhu prodává od roku 2016, byl cenový rozdíl nejmenší. Dá se říci, že se tento model u nás prodával o pouhých 2 874 korun dráž, než tomu je v USA. Samozřejmě, že na naše poměry to je dost velký rozdíl v ceně. To však ještě není nic proti modelu iPhone 6S Plus, který se u nás začal prodávat v roce 2015 a rozdíl mezi cenou v ČR a v USA je více než astronomický, protože u nás je jeho cena vyšší o 12 424 Kč než ve Spojených státech.

Průměrná hrubá mzda v ČR a v USA

Třetí graf je více než srozumitelný, neboť na něm jasně vidíte, jak na tom byl v průběhu toho desetiletého období vývoj průměrné hrubé mzdy v USA, kdy se částka postupně navyšovala a jak bídně to vypadalo se zvyšováním průměrné hrubé mzdy v České republice. Když se na ty částky podíváte, tak jsou ty rozdíly naprosto minimální a zvyšování v podstatě není vůbec poznat. Je to smutné, ale jediné, co se na to dá říci je, že naše průměrná hrubá mzda v podstatě ani nestojí za řeč.

Za kolik odpracovaných dní si může nejlevnější iPhone dovolit Čech a za kolik Američan?

Když se v roce 2007 zahájil prodej iPhonů, stačilo běžnému občanovi v USA, aby pracoval dva dny a nový smartphone byl doma. U nás se sice v tomto roce ještě iPhony neprodávaly, protože s prodejem prvního iPhone 3G se u nás začalo až v roce 2008, ale pokud to vezmeme čistě hypoteticky, tehdy by musel Čech pracovat 12 dní, aby si na ten samý smartphone vydělal a mohl si ho pořídit. Tenkrát byla průměrná mzda 20 957 Kč.

V loňském roce na tom byl už Američan o hodně lépe, protože jeho průměrná mzda pro rok 2016 činila 120 809 Kč, což je částka o jaké se nám může jen zdát. Díky tomu však stačily pouhé 3 pracovní dny a Američan si mohl koupit nejlevnější model iPhonu, na který si během těch tří dnů hravě vydělal. Oproti tomu Čech, jehož průměrná mzda dosahovala ve stejném roce neuvěřitelných 27 589 Kč, což je jen o „kousíček“ nižší částka než u Američana ve stejném roce, musel strávit v práci celkem 20 pracovních dní a pak si stejný model mohl dovolit také.

Američan si vydělá na nový iPhone za 3 dny, zatímco Čech musí pracovat celých 20 dní
3.8 (75%) 8 hodnocení

O autorovi

mm

Ivo

Ivo se stará o veškeré marketingové aktivity portálu Srovname.cz. Když zrovna nepracuje, tak si rád přečte knihu, sportuje nebo se vypraví za dobrodružstvím.

Co vy na to?