Levou zadní

Vánoce a přibírání – nerozlučná dvojka? Ne!

žena jí o vánocích
mm
Autor Ivo

Jakoby toho stresování kolem svátků nebylo dost, ještě řešit kila navíc … Je to smutné, ale většina z nás to tak má. Vánoce jsou pro dospělé lidi zkrátka hlavně o jídle, co si budeme vyprávět. I když celý rok jíme zdravě a máme dostatek pohybu, právě prosinec bývá v těchto ohledech nestandardní. Proč to tak je a že to tak vůbec být nemusí, se dnes dozvíte.

Zlatý stereotyp

Možná si myslíte, že se celý prosinec až do Štědrého dne nezastavíte a pak si prostě zasloužíte pár dní odpočnout, sedět u televize, nic nedělat a dopřávat si dobroty. Ne, že byste si to snad nezasloužili, ale vaše těla si to nezaslouží. Právě tento způsob Vánoc zdá se poněkud nešťastným.

Už od začátku prosince, především ti zodpovědní, začnou bláznit a připravovat a lítat po obchodech a uklízet a péct. A přesně v době, kdy vypukne vaše vnitřní adventní šílenství, začne také většinou fáze přibírání. Je to proto, že z ničeho nic, bez varování a pro vaše tělo také bez důvodu úplně změníte denní režim. Místo podvečerního fitka svádíte boj v přeplněných obchoďácích, na kuráž si dáte svařáček, večeříte v osm místo v šest, pečete po nocích a samozřejmě musíte ochutnávat. Nemluvě o tom, že jsme naprogramovaní se v tento čas stresovat více, než obvykle a to je jeden z dalších impulsů pro tělo ukládat. Že jste si tyto skutečnosti vůbec neuvědomovali? Nejste ani zdaleka jediní, a když to teď víte, snadno s tím můžete něco udělat. Stačí, když se zaměříte na to, aby vaše tělo fungovalo stejně, jako v únoru, na jaře i o prázdninách. Je jen prosinec, jsou to jen svátky, není třeba kvůli tomu měnit životní styl. Možná teď na cvičení nemáte ani čas ani pomyšlení, ale lítání po krámech vám to dost často nahradí, soustřeďte se hlavně na to, co jíte, kdy to jíte a jak spíte.

Cukroví napoví

Sladké pečivo je tradiční záležitostí a bylo by hloupé a také zbytečné se tohoto zvyku zbavovat. Stačí, když ho začnete dělat trochu jinak. Je jasné, že ten recept máte už od babičky, znali jste ho už jako malí z domova a je nejoblíbenější i pro vaši vnučku. Co je ale víc – zdravé tělo nebo urputné lpění na zažitých postupech.

Pokud si nevěříte na nové druhy cukroví, tak děláte chybu, protože způsobů, jak vytvořit chutné a zdravé nebo alespoň neškodné dobroty je nespočet. I tak ale máte šanci něco změnit. Pokuste se alespoň nahradit klasický cukr tím tmavým třtinovým nebo lépe medem či nastrouhaným jablkem a mrkví, bílou mouku alespoň částečně vyměňte za celozrnnou, špaldovou a podobně. A až se vám podaří tento krok, zkuste ještě jednou zvážit možnost obměny repertoáru v cukroví. Často s novějšími a zdravějšími druhy ušetříte nejen desítky kalorií, ale také čas.

Jako poslední doporučení vám připomeneme, že méně je někdy více. Nepečte patnáct druhů cukroví z pětikilových dávek. Uvidíte, že se vaši blízcí spokojí i s třemi, čtyřmi druhy.

Sváteční tabule

Štědrovečerní večeři ani svátečním obědům se samozřejmě nelze vyhnout. Vánoce bez bramborového salátu by rozhodně nebyly šťastné a veselé, to samé platí o kaprovi či řízcích a nespočtu různých chuťovek, kterými vyplňujeme mezery mezi hlavními jídly dne. Chápeme, rozumíme, a přesto vám poradíme.

Nechceme zpochybnit váš dokonalý recept na bramborový salát, určitě je výtečný, ale dost určitě je také více kalorický než by být musel. Pokuste se v něm majonézu z větší části nahradit bílým jogurtem. Na jeden kelímek jogurtu stačí jedna lžíce majonézy, abyste neztratili specifickou chuť a zároveň ušetřili své tělo hromady špatných tuků. Jestli do salátu navíc dáváte nějakou uzeninu, skončete s tím. Je to opravdu hloupý zvyk, což si sami uvědomíte, když si představíte, že si k řízku koušete do plátků šunky nebo do moučného junioru či gothaje.

Co se týče masa, spočívá jeho úprava především ve smažení. Nic nebrání tomu, abyste se této úpravy vzdali. Kapr bude výborný i na páře, masový plátek lze upéct na přírodní způsob. Nemusí to takto jíst všichni členové rodiny, ale ti, kteří budou ochotni to vyzkoušet, neprohloupí. Ve smažených jídlech je nejen mnoho nezdravého tuku, ale také často přepálený tuk, který tělu škodí ještě desetkrát tolik. Skeptičtí ke zdravější formě budou asi především muži. Ti by tedy mohli domů přinést některou z pánví či jiného speciálního nádobí, které umožňuje smažení s minimálním množstvím tuku. Trojobal tak sice zůstane zachován, ale částečně se jídlo přiblíží zdravější formě.

Po obědě, jdete hned nandat na talíř cukroví, pak se vrhnete na chlebíčky a ještě všem nalijete vaječňák … Tak stop. O cukroví už jsme si řekli své. Co se týče chlebíčků, opět se dá lehce žít i bez nich nebo se dají nahradit obloženými talíři, kde alespoň odbouráte bílé pečivo neboli prázdné kalorie. Když si za chlebíčky stojíte, nahraďte alespoň světlou veku za celozrnné pečivo. Pomazánky jsou často velké zlo. Ty kupované obsahují spoustu dochucovadel, barviv a stabilizátorů a o energetické hodnotě raději nemluvit. Ty doma dělané jsou možná lepší, ale stále kalorické bomby. Pokuste se je vytvářet pomocí řekněme ušlechtilejších potravin, než jsou majonéza nebo tavený sýr. Zkuste použít tvaroh, pomazánkové máslo, sýry jako cottage nebo ricotta. Tím vším svému organizmu velice ulevíte.

Nápoje – kapitola sama pro sebe. Taková sklenička vaječného koňaku skrývá tolik kalorií, kolik by měl člověk přijmout v hlavním jídle dne, a to opravdu není málo. O moc lépe na tom není ani svařák, který bývá hojně doslazený. Když alkohol, tak si raději dejte sklenku vína nebo i piva, ale nemyslete si, že to jsou nějaké „light“ varianty, je to jen cesta menšího zla. Nealkoholické nápoje jsou na tom podobně špatně, všechny koly, limonády, dokonce i džusy jsou většinou nejen plné cukru, ale přímo přeplněné, nehledě na barviva, „éčka“ a další specialitky. Vyhněte se těmto nápojům a máte napůl vyhráno. Voda nebo voda s citrónem je ideální volba, také čaj a občas dobrá káva představuje lepší variantu doplňování tekutin.

Televize zabíjí

Trochu přehnaným tvrzením se snažíme naznačit, že zvyk prosezení svátků u televize je extrémně špatný. Když budeme upřímní, už ani ten program za to dávno nestojí, ale stejně se celé rodiny i jejich návštěvy připíchnou na gauč a ládují se vším, co na stole najdou.

Určitě je dobré si odpočinout, nemusíte brzy vstávat, nikam pospíchat, ale prosedět x dní u plného stolu není relax, to je vlastně úmyslné sebepoškozování. Když nebude sníh, abyste vyrazili na koulovačku, lyžovačku nebo bobovačku, tak se prostě seberte a jděte se projít nebo jeďte na výlet. Většina měst si drží nádhernou vánoční atmosféru až do ledna, takže stačí jen zapíchnout prst do mapy.

Klíč k tomu, abyste o Vánocích nepřibrali zbytečná kila navíc, netkví jen ve vašem nákupním seznamu a receptech, ale především ve vaší hlavě. Umění říct sobě i ostatním někdy „ne“, je hodně důležité. Když se budete držet pravidla všeho s mírou, vaše tělo vám odpustí i nějaký ten stravovací hřích. Takže chutné a veselé!

Vánoce a přibírání – nerozlučná dvojka? Ne!
5 (100%) 2 hodnocení

O autorovi

mm

Ivo

Ivo se stará o veškeré marketingové aktivity portálu Srovname.cz. Když zrovna nepracuje, tak si rád přečte knihu, sportuje nebo se vypraví za dobrodružstvím.

Co vy na to?