Levou zadní

Jak dodržet předsevzetí u hubnutí? Klíčem jste vy sami

hubnuti
mm
Autor Ivo

Mysleli jste si, že šílenství kolem předsevzetí vyšumělo stejně jako sekt, kterým jste si na nový rok připíjeli? No, jak se to vezme. Pokud jste se do nějakých změn pustili (a dosud to nevzdali), je právě teď ten pravý čas to pořádně „nakopnout“. Věčným a největším tématem je samozřejmě hubnutí a s ním spojená změna životního stylu. Sportování, správné stravování, zázračné tabletky, diety … Jak si mezi tím vším vybrat, co je vlastně správně?

Odpovědi máte v sobě

Při pokusech o hubnutí se často v první řadě ubíráme ke změně jídelníčku. Někdo důvěřuje dietám, po kterých sice zhubne, ale většinou jen na krátkou dobu. Někdo vyznává 5 x denně po malých dávkách, jiný vynechává večeři… Tisíce „zaručených“ rad, které slyšíme, vidíme a čteme všude okolo a přitom to, co právě našemu tělu vyhovuje, zjistíme jedině my sami. Jak? Stačí své tělo vnímat.

Pokud chcete nejen zhubnout, ale celkově se udržovat v dobrém fyzickém i psychickém stavu, musíte upravit svůj životní styl trvale, nikoliv 14tidenní dietou a měsíční permanentkou do fitka. Když si budete odpírat, co máte rádi nebo dokonce hladovět, nikdy nedosáhnete správných výsledků. Někdy dokonce opakovanými dietami a extrémy ve stravování můžete poznamenat své zdraví nevratným způsobem, a to se opravdu nevyplatí.

Jestli zažíváte pocit štěstí a uspokojení jedině s kýblem zmrzliny a krabicí XXL pizzy, pak je něco špatně, to je jasné. Zamyslete se v takových chvílích nad svým tělem. Až to do sebe vše naládujete, bude vám těžko, jediné, co si budete přát je spánek a druhý den vám vaše střeva dají najevo, že s vaším včerejším menu rozhodně nesouhlasí. Stojí ty „dobroty“ opravdu za to? Možná ano (i když spíše ne), ale v takovém případě snižte jejich příjem. Dejte si dvě lžíce zmrzliny a pizzu nekupujte celou, dvě osminky vám budou stačit, a když víc nebudete mít doma, nebudete ani vystaveni nebezpečí ztráty vůle. Že prodávají pizzu jedině vcelku? Tak se jí prostě vzdejte. Možná pro začátek pomůže, když se pizzerii vyhnete úplně a prostě budete z práce chodit jinou cestou.

Obecně platí, že nejlépe uděláte, když si své jídlo budete připravovat sami. Je jasné, že když každý den z kanceláře chodíte do nedaleké jídelny, kde pravidelně střídáte smažený sýr, svíčkovou a pikantní směs v bramboráku, tak je zdravé stravování v nedohlednu. Když si ale jídlo uvaříte doma a hodíte do krabičky, jste na správné cestě. Protože smažák nebo svíčkovou si asi jen tak dělat do práce nebudete, ne? Vykašlete se na překvapené obličeje kolegů, kteří nechápou, že raději budete sedět sama v kuchyňce. Najíte se o dost lépe než oni (myšleno kvalitněji), nebudete celé odpoledne usínat, budete moct jít dříve domů, protože ušetříte čas a ještě ze sebe budete mít radost, protože postupem času dovedete své špagety carbonara k dokonalosti.

Jsou to jen maličkosti, o kterých můžete rozhodnout jen vy sami a žádná kniha, youtuberka ani trenérka vám s nimi neporadí. Naslouchání svému tělu, je tím nejcennějším, co máte.

Z gauče na maraton?

Bez pohybu to prostě nejde. To je pravda odvěká, že sport z vás udělá krásného člověka (když se to nepřežene). I v této oblasti se ale snažte držet hesla „všeho s mírou“. Pokud jste naposledy stáli na lyžích ještě na školním lyžařském výcviku, na kole seděli před dvaceti lety a od té doby je váš největší sportovní výkon běh do večerky před zavíračkou, nemůžete si ze dne na den naložit trénink olympioniků.

Největší vytíženost našeho centra je právě po novém roce. Z těch, co začnou v lednu cvičit poprvé, tak třicet procent zůstane ve formě stálých klientů, zbytek bohužel přestane chodit úplně. Nováčci vydrží maximálně do konce února, uvedla majitelka benešovského Esporta Irena Babicová.

Jak začne nový rok, zažívají fitness centra největší boom, ale ne na dlouho. První týden v lednu stojíte frontu na rotoped a začátkem února už je vaše chození do fitka minulostí. Bohužel tento příběh není ojedinělý. Opět platí, že přechod z extrému do extrému nedělá dobrotu. Když z ničeho nic potrápíte své tělo třikrát týdně v posilovně, dosáhnete bolestivých rán (dnů i nocí) a rychlé ztráty motivace. Nechceme škodit majitelům sportovních center, ale pro začátek se vykašlete na permice a prostě začněte sami.

behani

Kupte si pro radost pěkné sportovní boty a vyběhněte na 15 minut ven. Ano, jen na 15, protože už to je o čtvrt hodiny déle, než doposud a za dva dny si zase 15 přidáte … Za měsíc už vás ani nenapadne sledovat čas, uvidíte. A kdyby ano, tak si pořiďte nějaký pěkný sporttester, za tu vytrvalost už si ho zasloužíte. Po takto malých krůčcích se dost možná už koncem léta zúčastníte maratonu se slušným výsledkem. Nezní to skvěle? A to je to jen jedna z nekonečna vašich možností, jak něco dělat pro své tělo, cítit se skvěle a neztratit motivaci.

Je to jen na vás a ve vás.

O autorovi

mm

Ivo

Ivo se stará o veškeré marketingové aktivity portálu Srovname.cz. Když zrovna nepracuje, tak si rád přečte knihu, sportuje nebo se vypraví za dobrodružstvím.

Co vy na to?