Pokračování příště

Preferujete adrenalin na sjezdovkách nebo relax při wellness pobytu?

mm
Autor Nela

Zima už pomalu, ale jistě klepe na dveře a my přemýšlíme, jak si nadcházející chladné období, co nejlépe užít. Řada lidí to vyřeší tím, že si zaplatí dovolenou někde u moře, pokud možno v nějaké exotické destinaci. Ti moudřejší se naopak rozhodují mezi adrenalinovými zážitky v podobě zimních sportů (lyže, snowboard, běžky,..), které si mohou užívat na těch nejlepších sjezdovkách a běžkařských dráhách, které jednotlivá zimní střediska nabízejí, a relaxací, kterou si mohou vychutnat při nějakém wellness pobytu.

Jestli jste mysleli, že v zimě se nedá praktikovat wellness, pak vás vyvedeme z omylu. Velká část ski areálů dokonce nabízí oboje, takže si přes den můžete zařádit ve sněhu a odpoledne či večer si užívat ve wellness.

Co jsou vlastně zimní sporty?

Zimní sporty jsou v podstatě veškeré sportovní aktivity, které se dají provozovat v zimním období, protože bez sněhu, případně ledu to zkrátka nejde, i když některé se dají zásluhou moderní doby a vyspělé techniky praktikovat i v letních měsících, ale rozhodně z toho nebudete mít takový požitek, jako v zimě, kdy je všechno kolem krásně bílé. Jaké disciplíny se počítají mezi zimní sporty?

  • běh na lyžích
  • alpské lyžování
  • snowboarding
  • skoky na lyžích
  • saně
  • boby
  • skeleton
  • lední hokej
  • krasobruslení
  • jízda na monoski
  • short track
  • rychlobruslení
  • curling
  • biatlon atd.

Jak připravit lyže, běžky a snowboard na nadcházející zimní sezónu?

Sjezdové lyže i snowboardy potřebují péči nejen před zahájením sezóny, ale i po jejím skončení. Základem je, abyste si v servisu lyží a snowboardů nechali vždy po sezoně tzv. uzavřít skluznice, tím se zabrání jejich vysychání mimo sezonu. Což spočívá v tom, že se lyže či snowboard navoskují a vosk se do nich zažehlí.

Naopak před sezonou vám v servisu vosk stáhnou a rozleští, aby lyže i prkno dobře seděly na svahu. Voskování rozhodně nezanedbávejte, protože i ty nejdražší lyže vám budou k ničemu, pokud nebudou fungovat, jak mají.

Bez správné péče je pohyb na sjezdovce riskantní,  nenavoskované lyže se budou na sněhu chovat jinak, než ty navoskované, navíc se hůře ovládají a značně se zkrátí jejich životnost, to samé platí i u snowboardu. Mějte na paměti, že kromě sebe, můžete ohrozit i ostatní lyžaře.

Nezbytné je také obrousit hrany, to je potřeba pokud chcete snadno a přesně najíždět do oblouků.

Jak na samoúdržbu lyží a snowboardů?

Pokud patříte mezi ty jedince, kteří si nejraději o své vybavení pečují sami, pak máme pár rad i pro vás.

  • jakmile skončí zima, očistěte skluznice pomocí roztoku, který omyje nečistoty i starý vosk. Potom lyže či prkno napusťte základovým voskem, který není potřeba roztírat, jen ho nechte tzv. proniknout do skluznice.
  • než začne nová sezona, kupte si vhodný vosk, s čímž vám poradí v jakékoliv prodejně s lyžařským vybavením a voskujte. Jestli budete chtít vosk zažehlit, pak použijte žehličku, jejíž teplota by měla být mezi 120° – 140°C, nikdy ne více, protože vyšší teplota by mohla nepříjemně poškodit skluznici.
  • u domácího voskování je výdrž vosku maximálně na 5denní lyžování, víc ne.
  • pro lyžování na umělém sněhu je vhodnější tvrdší vosk, jakmile napadne nový sníh, přejděte na klasický vosk.

Běžky

Když jde o běžky, většina lyžařů volí vlastnoruční domácí péči.

  • běžky je nutné ošetřit parafínem (parafínovat), což je v podstatě to nejdůležitější na celé přípravě.
  • když máte parafínování za sebou, skluznice se stahuje pomocí akrylátové stěrky ve směru skluzu, aby nedošlo k poškrábání. Na žlábky budete potřebovat speciální škrabku.
  • nakonec je nutné skluznici vykartáčovat, k čemuž poslouží speciální kartáč. Kartáčování opět provádějte ve směru skluzu.

Správně připravená skluznice se musí lesknout a na jejím povrchu nebude ani stopa po parafínu.

Fyzická příprava na lyžařskou/snowboard sezónu

Jestli máte pocit, že když budete celý rok sedět za stolem v kanceláři, pak vyrazíte na lyže a hned z vás budou králové a královny sjezdovek, jste na omylu. Bez pořádné fyzičky se zadýcháte už při vystupování z auta, natož abyste sjeli nějaký ten kopec. Jak se na sezonu připravit i po fyzické stránce?

  • Aerobní dlouhý trénink pro bezproblémové dýchání – pomůže běh, cyklistika, in-line brusle, plavání, zkrátka takové druhy aktivit, které se dají provádět při menší intenzitě, ale delší dobu. Tento druh tréninku zajistí na lyže potřebnou výdrž. Praktikujte některou z těchto činností aspoň dvakrát za týden.
  • Posilování – pro sjezdové lyžování potřebujete cviky na stehenní svaly, což jsou dřepy a výpady. Cviky je dobré provádět pomaleji, ale déle, tím se získá výdrž. Dobré je opakovat jednotlivé cviky nebo si z nich udělat sérii.
  • Strečink – respektive protahování svalů je velmi důležitý, protože tím zabráníte velmi nepříjemným bolestem zad, které dokážou potrápit mnohé běžkaře.
  • Vybíhejte kopce – kdo chce lepší kondičku, musí běhat do náročnějších terénů, aby bylo tělo odolné proti bolesti a lépe se vám pak stálo na běžkách, navíc se zlepšuje kardiovaskulární systém.

Fyzická náročnost zimních sportů

Zimní sporty se těší velké oblibě nejen díky možnosti dovádění na sněhu, ale také kvůli pohybu, který musíme během jejich praktikování provádět. Je to skvělé nejen na naše orgány, zejména pokud jde o srdce, ale také můžete pěkně zhubnout, zvlášť pokud jsme si třeba dopřávali velké porce o vánočních svátcích. Jaká je fyzická náročnost u nejoblíbenějších zimních aktivit a kolik se dá spálit kalorií?

Běžkování

Jedna z nejzdravějších aktivit, při které se pohybuje téměř 99 % svalstva. Pokud navíc zvolíte bruslařský styl má to ještě lepší a efektivnější účinek, takže takový výlet na běžky po vánočním mlsání je ideální, abyste shodili nabraná kila.

Klasickým běžkováním můžete za hodinu spálit kolem 480 kalorií, zatímco bruslařským stylem až 680 kcal. Když si ale dáte pořádně do těla a poběžíte rychlostí vyšší než 13 km v hodině, pak se dá hravě spálit kolem 1 040 kcal, na bruslaře ještě o 200 víc.

Sjezdové lyžování

To správné vzrušení zažijete hlavně na sjezdovce a spálené kalorie závisí na náročnosti i typu terénu, na kterém lyžujete. Obecně se dá říci, že čím větší rychlostí při sjezdu jedeme a čím náročnější terén si zvolíme, tím více energie musíme vynaložit a spálené kalorie se budou zvyšovat.

Například u červených sjezdovek, které mají větší sklon, a dá se na nich dosáhnout vyšší rychlosti, se může svižnou jízdou spálit asi 400 kalorií během hodinky.

Snowboarding

V podstatě je to o něco těžší sjezdové lyžování, při kterém se dobře hubne, jen místo lyží stojíte na jednom velkém prkně. Podpoříte činnost srdce a posílíte stehna, hýždě, břicho i zádové svaly. Spalování kalorií je závislé na výběru terénu a rychlosti jízdy, orientačně mluvíme o asi 460 kcal za jednu hodinu na snowboardu.

Zajímavé je, že třeba při sáňkování nebo bobování se dá za hodinu spálit kolem 480 kalorií, stejně jako v případě rekreačního bruslení, zatímco když kopnete do vrtule a přejdete na rychlostní bruslení, pak zlikvidujete zhruba 1 020 kcal za hodinku.

Hlavně si nesmíme zapomenout hlídat správnou techniku každého zimního sportu i vhodné držení těla, jinak nás bude všechno zbytečně bolet a moc si ty zimní radovánky neužijeme.

Na co je nutné pamatovat před odjezdem na hory?

Zabralo by nám to spoustu času, než bychom podrobně rozebrali, co je potřeba udělat a vyřídit před odjezdem na hory, projdeme si proto jen základy.

Kontrola dokladů

Nezapomeňte si platný občanský průkaz, případně pas, také kartičku pojišťovny, řidičský průkaz, doklady k vozidlu atd.

Cestovní pojištění na hory

Bez vhodného pojištění, byste neměli na jakoukoliv sjezdovku strčit ani nos. Úrazy na lyžích patří k častým komplikacím zimní dovolené a dobré pojištění může pokrýt náklady na případnou léčbu. Cestovní pojištění si můžete sjednat i online. Nezapomeňte i na připojištění pro rizikové sporty.

Finance

Samozřejmě, že si vezměte i platební kartu, ale rozhodně mějte i hotovost, protože všude není možnost výběru z bankomatu nebo platba kartou.

Kontrola sportovního vybavení

Veškeré vybavení, které si berete na hory (oblečení, brýle, rukavice, lyže, snowboard, helma, hůlky, přeskáče a další), je nutné důkladně prohlédnout a v případě jakéhokoliv nedostatku či poškození je lepší pořídit nové nebo aspoň zajistit profesionální servis, to se týká zejména lyží nebo snowboardu.

Léky a lékárnička

Pokud jedete autem, lékárnička je základním vybavením, ovšem nesmíte si zapomenout vzít léky, které běžně berete a hlavně je mít v originálních krabičkách. Neuškodí také přibalit nějakou analgetickou mast v případě bolavých svalů a krém na opalování, protože horské slunce umí potrápit.

 

A o tom jak si užít pohodový wellness si povíme zase příště..

Preferujete adrenalin na sjezdovkách nebo relax při wellness pobytu?
5 (100%) 2 hodnocení

O autorovi

mm

Nela

Nela se zajímá o módu a lifestyle. Volný čas ráda tráví s přáteli nebo s dobrou knihou. Žije s hlavou v oblacích, ale nohama pevně na zemi. Věří, že se jí splní vše, co si přeje.

Co vy na to?