Claus Arnold: Malé dějiny katolického modernismu
Claus Arnold: Malé dějiny katolického modernismu

Claus Arnold: Malé dějiny katolického modernismu

od 180 Kč
Fenomén modernismu, jehož ohnisko lze vymezit přibližně léty 1904–1914, patří mezi traumatické momenty moderních dějin katolické církve. V současné katolické historiografii je chápán jako nejzávažnější z řady konfrontací mezi církví a moderním světem. Církevní představitelé po bolestné zkušenosti francouzské revoluce zaujali nedůvěřivý a nepřátelský postoj k hodnotám moderní doby, a to včetně bytostně evangelijních hodnot, jako je myšlenka…
Dobre-knihy.cz
Za dopravu 65 Kč Skladem
180 Kč Do eshopu

Specifikace

Klíčové vlastnosti

Název produktu: Claus Arnold: Malé dějiny katolického modernismu
Minimální cena: 180 Kč
Maximální cena: 194 Kč
Ušetříte až: 14 Kč
Průměrné hodnocení uživatelů: 0,00 bodů z 5
Hodnocení:
0

Popis produktu

Fenomén modernismu, jehož ohnisko lze vymezit přibližně léty 1904–1914, patří mezi traumatické momenty moderních dějin katolické církve. V současné katolické historiografii je chápán jako nejzávažnější z řady konfrontací mezi církví a moderním světem.

Církevní představitelé po bolestné zkušenosti francouzské revoluce zaujali nedůvěřivý a nepřátelský postoj k hodnotám moderní doby, a to včetně bytostně evangelijních hodnot, jako je myšlenka lidských práv či náboženské svobody. Až papež Lev XIII. v 90. letech 19. století pochopil nutnost změny. Především v politické a sociální oblasti přispěly jeho snahy k rozhovoru církve s moderním světem. Snažil se vytvořit prostor, především pro kněze a řeholníky, aby si osvojili nástroje soudobých vědeckých metod a postavili je do služeb hlásání evangelia. Jejich činnost byla však s nástupem nového papeže Pia X. provázena nedůvěrou vlivných mužů kurie. Výsledkem bylo faktické umrtvení svobodného myšlení v církvi na dalších 40 až 50 let. Přesto na různých místech, především v klášterních učilištích dominikánských a jezuitských, vyrůstaly nadějné teologické osobnosti jako M. D. Chenu, Yves Congar, Henri de Lubac aj., kteří svým dílem nevědomky připravovali pozdější významnou událost Druhého vatikánského koncilu, svolaného Janem XXIII.

Úryvek

1 „MODERNISMUS“ – MINOVÉ POLE V DĚJINÁCH KATOLICKÉ TEOLOGIE

„Poněvadž však modernisté (tak se totiž obecně právem nazývají) ve své vychytralé taktice nepodávají svých nauk soustavně zpracovaných a v jednotný celek spojených, nýbrž takořka roztroušeně a ojediněle, aby se zdálo, že jsou dosud nerozhodní a jaksi kolísají, ač jsou právě naopak pevní a důslední: bude dobře, ctihodní bratři, když tuto učení jejich v jednotném přehledu předložíme a naznačíme jeho vzájemnou souvislost, abychom pak mohli pátrati po příčinách bludův a předepsati léky k zažehnání nákazy.“ Pius X., encyklika Pascendi dominici gregis (1907)

„Tvůrcem modernismu je Pius X. Dovedl k určitému sebeuvědomění to, co bylo předtím jen velmi neurčitým úsilím o inteligentnější a na hlubším vzdělání založený výklad katolicismu. Ve snaze jej zatratit mu dal jméno, učinil z něho semknutou stranu a získal mu mnoho stoupenců a sympatií jak uvnitř, tak mimo církev.“ George Tyrrell, Through Scylla and Charybdis: or, The Old Theology and the New (1907)

Kdo se chce zabývat teologickým „modernismem“ z historického hlediska, vstupuje na „minové pole“ (Nicolas Lash), kde číhají nejrozmanitější nebezpečí. „Modernismus“ totiž původně nebyl odborný termín historiografický, nýbrž pojem vysloveně negativní, který však mohl na druhé straně vyvolat i pozitivní identifikaci s takto charakterizovaným „moderním bludem“. Oba postoje – osočování z hereze i identifikace – existují dodnes. Jako málokteré jiné teologické téma vyžaduje proto „modernismus“ od historika střízlivý přístup – tím spíše, že kontroverze s ním spojená představuje skutečně rozhodující etapu v procesu vyjasňování stanovisek římskokatolické církve

Recenze

Celkové hodnocení

0
0%
5
0x
4
0x
3
0x
2
0x
1
0x

Váš názor nás zajímá!

Hodnocení je od spotřebitelů, kteří produkt zakoupili.