S jakým letadlem zanecháte nejmenší uhlíkovou stopu?

V době prázdnin a dovolených každý řeší především co nejlevnější letenky. Zelené svědomí přichází na řadu až poté. Ve skutečnosti většina lidí netuší, jak moc je vlastně letadlo, kterým se na dovolenou vydávají, šetrné k životnímu prostředí. Jde jim hlavně o to, aby se udrželo ve vzduchu a přepravilo je i kufry z místa A do místa B. O tom, že lidé jedním transkontinentálním letem zanechají uhlíkovou stopu odpovídající několikanásobku toho, co vygeneroval pokrokový člověk na začátku století, o tom bychom se mohli bavit dlouho, ale není to předmětem našeho článku. Cenově dostupné létání změnilo náš pohled na svět a cestování. A budgetové aerolinky, nabízející levné letenky, ve skutečnosti životnímu prostředí ubližují méně.

Jak je to možné? Na rozdíl od prémiových společností se totiž u levných charterů řeší každý dolar. A proto se často obměňuje letový park. Modernější stroje mají totiž nižší spotřebu, což se při velkém objemu letů hodně projeví. Menší spotřeba znamená i nižší emise. Pojďme si představit pět nejpopulárnějších strojů, které mají při přepočtu na pasažéra nečekaně nízkou spotřebu.

Na úvod si ale ještě představme hypotetickou situaci. Jedete na dovolenou svým zánovním vozem – manžel, manželka a dvě děti. Vaše kombinovaná spotřeba při jízdě o dálnicí je tedy např. 6 litrů na sto kilometrů. Protože však jedete plně obsazení, v přepočtu na hlavu je to pouhého jeden a půl litru na sto kilometrů. Máte pocit, že oceloví ptáci brázdící oblohu musí mít nutně spotřebu o řád nebo dokonce dva řády jinde? Následující odstavce vás dost možná překvapí.

Řešíte, co vše si sbalit na dovolenou? Vytiskněte si náš cestovní seznam, abyste před odletem na nic nezapomněli.  

Airbus A319Neo 

Moderní letadla od Airbusu se zkratkou Neo (New Engine Option) nabízí plus mínus stejnou aerodynamiku, ale hlavně nové, úspornější motory. Chcete důkaz místo slibů? S A319, A320 a A321 (střední dolety se 130 až 170 pasažéry – větší číslovka modelu = větší kapacita) zvládá Airbus spotřebu kolem dvou litrů, zatímco předchozí generace (interně přezdívaná Ceo – Current Engine Option) stejné trasy se stejným nákladem zvládala za cca 2,9 litru na sto kilometrů. Ve srovnání dvou A320 jde o zlepšení o litr na sto, resp. o víc než 30 procent. Nižší spotřeba znamená vyšší dolet, ale Airbus slibuje i méně náročnou údržbu. Není divu, že jde o bestseller.

Boeing 737-8 MAX

MAX je odezvou na modely Airbus Neo s inovovaným pohonem. A nebýt průšvihu s autopilotem, který tuhle řadu uzemnil a zmrazil objednávky, byl by 737 MAX nejúspěšnějším modelem poslední dekády co do objednávek. Konkrétně osmička na středně dlouhých letech (Londýn-New York) dosahuje spotřeby 2,13 litru na sto kilometrů, což je bezkonkurenční výsledek v dané kategorii. O generaci starší stroje se nedostanou pod tři litry ani kdyby se na hlavu stavěly. A to mluvíme o srovnatelných kapacitách. U strojů s vyššími počty pasažérů spotřeba prudce roste ke čtyřem litrů na sto kilometrů.

Nemůžete si dobít na palubě letadla mobilní telefon? Pořiďte si powerbanku.

Boeing 787 Dreamliner

Když tenhle stroj Boeing v roce 2009 uvedl na trh, byla to velká revoluce. Špičkové kompozitní materiály, vynikající aerodynamika, uspořená hmotnost a moderní a učinnější motory. Schopnost přepravit až 300 pasažérů na dlouhé vzdálenosti se spotřebou 2,26 litru na sto? Aerolinky trhaly Boeingu ruce a není divu, že jste se s Dreamlinerem na svých cestách mohli setkávat čím dál tím častěji. Moderní interiér, skvělé odhlučnění a pokrokové technologie, přesně tak si představujeme dnešní létání. Pokud cestujete na delší vzdálenosti, je Dreamliner skvělou volbou. A taky šetrnou. Nové modely od roku 2013 nabízí vyšší kapacitu se stejným komfortem pro cestující a díky tomu i lepší spotřebu (2,13 litrů na sto kilometrů). 

Airbus A350-900

První Airbus s trupem z uhlíkových vláken je přímou odpovědí na 787 Dreamliner od Boeingu. Mohli bychom tu opakovat stejnou písničku, ale radši přihodíme pár čísel. A350-900 uveze až 325 pasažérů, v přepočtu se vším všudy až 275 tun. Dolet některých variant je až 18 tisíc kilometrů. Airbus pracuje na nových a ještě úspornějších motorech (aktuální spotřeba stávajících dosahuje 2,39 litru na sto kilometrů). Rolls-Royce odhaduje, že nový a šetrnější pohon by mohl být k dispozici od roku 2025.

Boeing 747-8 vs. Airbus A380 

A na závěr jsme si nechali souboj Titánů. Airbus A380 jistě netřeba představovat. Zelený gigant se objevil a svými vzlety, při nichž se obr odlepí od země ve zdánlivě nízké rychlosti, fascinoval a fascinuje dodnes. Let na jeho palubě je velkým zážitkem, ale pravdou je, že i Airbus připustil, že se peníze vynaložené na jeho vývoj (25 miliard dolarů) nikdy nevrátí. Čtyřmotorovým velikánům zjevně odzvonilo, protože dvoumotoráky s novými efektivnějšími motory mají najednou stejný dolet. Sice převáží nižší počet pasažérů, ale ukázalo se, že obří A380 (některé verze mají přes 500 míst) není tak snadné naplnit. Emirates zůstávají hlavní oporou a nejspolehlivějším zákazníkem Airbusu, ale A380 už není spásou, ve kterou v roce 2005 všichni doufali. Jenom pro vaši představu, při plném naložení (544 osob) má spotřebu 3,16 litru na sto kilometrů.

Nahlédněte do zákulisí života letušek a pilotů. Zajímá vás co se děje s letadlem při startu, jestli je možné otevřít dveře za letu nebo zdali by s letadlem dokázal přistát i amatér? Na tyto a další zajímavé otázky najdete odpovědi v knize: Patrick Smith: Zeptejte se pilot.

Staré dobré 747 Jumbo letos slaví padesát let od vstupu na scénu. Čtyřmotorový model se v roce 2010 dočkal radikálního faceliftu, který z něj udělal vážnou konkurenci právě pro A380. Do 747-8 se sice vejde “jen” 469 duší, ale spotřeba jde pod tři litry (2,8 l na sto) a o modernizovaný stroj je velký zájem u většiny aerolinek. Dokonce i prezident USA si novou 747-8 vybral jako základ modernizace Air Force One. Jumbo tedy ještě zdaleka neřeklo poslední slovo. Jestli někdy v budoucnu poletíte přes velkou louži třeba s Lufthansou, možná na něj budete mít štěstí. A budete se moci na jeho palubě cítit jaksepatří zeleně.

S jakým letadlem zanecháte nejmenší uhlíkovou stopu?
4.6 (92%) 10 hodnocení

Komentáře