Není baterka jako baterka: Přečtěte si, jak se ke kterým vyplatí chovat

V běžném životě se setkáme v podstatě se třemi druhy baterií. Nejstarší klasiku plněnou elektrolytem stále používáme ve svých vozech. NiCd (Nikl a Kadmium), případně modernější NiMH (Nikl a slitiny železa) přijdou vhod ve formě přednabitých nebo dobíjecích baterií v široké škále elektroniky a nakonec tu máme Lithium-iontové baterie, nejčastěji v našich telefonech, ale také v tabletech a vlastně skoro veškeré mobilní elektronice.

Jednotlivé baterie se od sebe výrazně liší. Zatímco o autobaterii se musíte starat jen v případě, že necháte zapnutá světla nebo blinkry a ona přes noc “vykrvácí”, u ostatních je údržba o dost složitější a mnozí z nás dělají pod tíhou různých mýtů vyloženě školácké chyby. Pro úplnost zopakujme, že pokud autobaterii uvedeným způsobem vybijete, lze ji oživit tzv. startovacími kabely. Následná jízda vozu musí být delší, aby alternátor přeměnil pohybovou energii na elektrickou a baterii za jízdy dobil. Pokud se nechystáte na delší trasu, musíte baterii po skončení jízdy vyjmout z vozu a dobít manuálně. Z nuly na sto procent jí to trvá přibližně čtrnáct až šestnáct hodin.

Tužkovky

NiCD a NiMH, tedy dobíjecí “tužkovky” lze dobíjet pomalu nebo rychle, tzv. turbodobíječky jim nikterak neškodí. Baterky ale mají paměťový efekt, takže pokud byste je opakovaně vybili třeba na třetinu kapacity a následně dobili jen na dvě třetiny kapacity, baterky si tento rozsah zapamatují a zkrátí se jim kapacita na třetinu. Proto je důležité opakovaně vybíjet do nuly a nabíjet naplno, aby se baterie tzv. naformátovala. Klíčové je to zejména po prvních několika použitích. Baterie by se měly skladovat v suchu a relativním chladu, ideálně nemixovat staré vybité a nové nabité tak, aby se mohly navzájem dotýkat. Baterie si udrží energii poměrně dlouho, ale v nabíječce je nenechávejte déle než dva dny, protože jinak jim opět “zamotáte” hlavu paměťovým efektem (budou v plné kapacitě příliš dlouho).

Lithium

Lithiové baterie, nebo také akumulátory, se od tužkovek do značné míry liší, ale lidé s nimi přesto zachází stejně a tím omezují jejich životnost. Lithiové články nemají paměťový efekt, takže jim vůbec nevadí dobíjení z půlky do třičtvrtě apod. Naopak úplné vybití jim nedělá moc dobře, a pokud necháte baterii na nule déle – týdny až měsíce – hrozí její kompletní úmrtí. I proto často “neprobudíte” staré notebooky odložené ve skříni nebo na půdě. Jejich baterie totiž už dávno opustily tento svět. Totéž platí o telefonech a mnohé moderní mají těla vyrobená tak, že se uživatel k baterii nedostane. Není tedy vyměnitelná snadno, takže pokud máte doma záložní starší mobil, nezapomeňte ho čas od času nabít, abyste udrželi jeho baterii v kondici.

Nemusíte se mimochodem bát dobíjet do sta procent. Každá moderní lithium-iontová baterie má v sobě čip, který brání udržování kapacity na maximu a stejně tak nabíječky jsou chytré a umí balancovat mezi 98 až 99 procenty, aby akumulátor ochránily. Každá baterie má ovšem daný počet cyklů, obvykle od několika stovek po několik tisíců. A navzdory vší vaší snaze začne postupem času tzv. měknout. Její kapacita se bude snižovat, po roce nebo dvou si všimnete, že váš telefon se nabíjí pomaleji, že se bez varování vypíná už při patnácti procentech kapacity apod.

Důvodem je vysoký počet absolvovaných cyklů, nepřetržitý provoz (zvlášť notebooky neustále zapojené v síti tímto velmi trpí a mají nižší životnost než tu a tam dobíjené cestovní modely, které cucají energii z baterie a nikoliv ze sítě), nebo vyšší teplota okolí. Přílišný chlad (pod pět stupňů Celsia) bateriím vadí a snižuje jejich výdrž, ale naopak teploty od pěti do patnácti stupňů Celsia jsou ideální. Cokoliv nad třicet stupňů už ovlivňuje kapacitu negativně. No a teď si schválně sáhněte na notebook nebo telefon po intenzivním hraní nějaké videohry. Záda jsou horká a baterie se nachází v nich…

Nenechte se proto zmást zásadami z dob tužkovek a nevybíjejte mobil do nuly, protože mu to nedělá dobře. Snažte se také vyhýbat ultrarychlým nabíječkám (z nuly na sto pod jednu hodinu). Zní to pohodlně, ale baterie se při vysokých proudech nadměrně zahřívá a dlouhodobě trpí.

Zhasněte barvy a ušetříte

Takže to máme vyhýbání se teplotním extrémům, rychlonabíjení a vysávání telefonu do nuly. Jak ale zajistit dlouhou výdrž telefonu a tedy omezit počet nabíjecích cyklů? Většinu babských rad jako vymazat klienty sociálních sítí, deaktivovat GPS a Wi-Fi nebo nastavit rychlejší vypínání displeje, už jste asi slyšeli. Nabídneme jednu navrch – stáhněte si do telefonu tzv. dark theme, tj. motiv, který využívá černé pozadí a tmavé prvky. Nejde jen o to, že je to stylové. Moderní LED a OLED displeje špičkových telefonů totiž černou zobrazují tak, že “zhasnou” jednotlivé pixely (tak jako když při vypnutí displeje zhasne celá obrazovka). Ty části, které jsou černé tak v podstatě vypnutým displejem, a protože obrazovka telefonu je nemalý žrout energie, můžete touto změnou skutečně přispět k větší výdrži.

Koloběh života a smrti ovšem pouze zpomalíte. Dobrou zprávou je, že v autorizovaných servisech vám baterii za pár stovek vymění za novou a telefon tak chytne druhý dech. Otázkou ovšem je, zda odoláte lákání nových modelů s pokročilejšími funkcemi. To je ovšem téma a srovnání do dalšího článku.

 

Není baterka jako baterka: Přečtěte si, jak se ke kterým vyplatí chovat
5 (100%) 2 hodnocení

Komentáře