Jaký si vybrat foťák v éře zázračných fotomobilů?

Solidní mobilní telefony střední a vyšší třídy dnes disponují skvělými fotoaparáty. Mají dostatek megapixelů, abyste si je mohli vytisknout ve větších formátech, jsou stabilizované, takže pořídí slušné a ostré fotky i v horším osvětlení a mají laserové ostření, takže rychle přeskakují ze subjektu na subjekt. Tohle všechno pohromadě samozřejmě najdeme až u mobilů v cenách kolem sedmi a víc tisíc a absolutní špička k tomu ještě přidává lahůdky typu zpomaleného videa nebo nočního focení. To už se bavíme o pětimístných cenovkách. Mají proti takovým vlajkovým lodím, nabitým nejmodernější technikou, vlastně tradiční fotoaparáty šanci?

Vždycky je to o tom, na co si vlastně foťák pořizujeme. V půlce prázdnin už je možná pozdě vybírat nový stroj, ale možná jste právě na dovolené zjistili, že váš aktuální foťák už nestačí vašim potřebám. Nebo jste většinu fotek pořídili mobilem a zvažujete, zda se vlastně fotoaparátu nezbavit úplně. Pojďme si rozebrat nabídku na trhu a přednosti jednotlivých segmentů. 

Kompakty 

Tohle je extrémně široká skupina foťáků, takže si ji rozdělíme pro naše účely do několika podkategorií. Kompakty v tomhle odstavci míníme ty úplně nejlevnější přístroje nazývané často point and shoot (zamiř a vyfoť), u kterých se nepředpokládá přílišné laborování s nastavením. Majitelé si je často pořizují, aby se ve vhodný okamžik zapnuli a ihned fotili.

Stroje s malým senzorem mají velkou hloubku ostrosti, tj. podobně jako na mobilech bude vše zaostřené. Za dva tisíce korun seženete foťáky se stabilizací, Full HD videem, ale hlavně s optickým zoomem, což je pořád velká výhoda oproti většině mobilů, které umí přibližovat jen digitálně a tedy za cenu velké ztráty kvality. Kompakty nezaručí extra kvalitní fotky, ale jejich výstup je srovnatelný s mobilními telefony – za zlomek ceny, takže se často nebojíte podobný stroj nosit po kapsách nebo ho vystavovat situacím, kdy může skončit ve vodě nebo spadnout ze srázu.

Jednopalcovky 

Chcete mít všechny výhody kompaktu, ale výkon a kvalitu mnohem dražších a větších foťáků? Kompakty s větším senzorem, v tomhle případě jednopalcovým, jsou velmi specifickým segmentem, do kterého se vrhají i velcí výrobci jako Nikon a Sony. První jmenovaný ho už opustil, ale Sony se svým modelem RX100 v něm absolutně vládne. A co víc, udržuje na trhu všech šest generací stroje. Ta první je vhodná pro začátečníky, ta aktuálně uvedené šestá je neuvěřitelně nadupaný stroj, který vám do kapsy schová schopnosti dvoukilových zrcadlovek. Všechny generace ale mají špičkovou optiku, zaručí skvělou kvalitu fotek i parádní video. Podle svých cenových možností můžete volit generaci, ta první začíná na osmi, ta šestá končí někde u třiceti tisíc. 

Ultrazoomy 

Tohle je dost specifická kategorie, která není omezená velikostí senzoru, ačkoliv většinou spadá právě mezi předcházející a následující kategorii. Ultrazoomy jsou dražší a větší než kompakty, rozměry a váhou atakují větší zrcadlovky např. od Canonu, ale nabízejí velkou flexibilitu. Pokud nechcete u foťáku měnit objektivy a přesto chcete fotit věci, které máte metr před nosem, ale klidně i sto metrů od vás na druhém břehu, ultrazoom vás podrží. Z názvu je patrné, že umí přitáhnout i věci z velké vzdálenosti. Proto je tak velký, disponuje totiž masivním objektivem, který je připraven na každou situací. Dovolenkáři ocení jeho všestrannost, ale musí být zároveň připraveni, že se s ním budou muset vláčet v brašně nebo na krku.

Čtyřtřeťák

U předchozích kategorií mluvil pro fotoaparát oproti mobilu hlavně zoom a u jednopalcovek tedy i kvalita fotek. Napevno zapuštěné objektivy ale většinou neměly dostatečnou světelnost, aby umožnily rozostřit pozadí, tak jak to vidíme na profesionálních fotkách z drahých strojů. Ano, mobily to dnes umí softwarově, ale algoritmus se občas splete a fotka usvědčí sama sebe z digitální alchymie. Fotoaparáty formátu micro43, tedy 4/3”, mají o fous větší senzor než jednopalcovky, ale hlavně se u nich už dají měnit objektivy. Mluvíme hlavně o výrobcích firem Panasonic a Olympus, přičemž Panasonic nabízí skutečně široké spektrum mašin – od kompaktních za deset tisíc až po profesionální bezzrcadlovky za padesát, které se používají i v profesionálních produkcích.

Na co je profíkům micro43? Umí naprosto famózní 4K video za rozumnou cenu. Ostré jako břitva a se správným objektivem i správně filmové. A to je právě velká výhoda oproti mobilům. I u nejlevnějšího foťáku od Panasonicu si můžete pořídit cenově dostupné objektivy, které vám umožní dělat ty krásné fotky s rozostřeným pozadím a přitom máte často k dispozici plně stabilizovaný senzor, abyste mohli fotit i při snížené viditelnosti a na fotkách nebylo příliš šumu – to je věčná bolest telefonů s jejich miniaturními senzory. Stropem je v tomhle případě jenom váš rozpočet, při nákupu objektivů totiž můžete narazit i na velmi drahé kousky.

APS-C 

Tenhle velmi oblíbený poloprofesionální formát je k dispozici jako zrcadlovka (většinou Canon) i jako bezzrcadlovka (Sony, Fujifilm). V případě zrcadlovek jde o levnou cestu k robustnímu foťáku, co umí profesionálně vypadající fotky a také způsob, jak se naučit ovládat tradiční fotostroje. Bezzrcadlovky zas nabídnou kompaktní rozměry (záleží na použitém objektivu) a špičkové technologie. Dokonce i tradiční výrobci přecházejí na technologie bez zrcátka, protože umožňuje rychlejší a spolehlivější ostření a použití digitálního hledáčku například. Důležité je, že s těmito foťáky už můžete střílet nádherné fotky, které těm mobilním ujedou o parník. A v případě strojů jako Sony A6400 nebo Fujifilm X-T30 máte přístup k nejnovějším technologiím za cenu, která vás nezruinuje a v balení, jež se dá schovat do malé brašny nebo klidně do batohu. Se základními objektivy jsou tyhle “hračky” někde na pomezí nejdražších mobilů a zároveň vám otevírá cestu do hájemství velké fotografie. 

Fullframe

A tady už jsme u naprosté špičky. Dřív byly fullframe zrcadlovky velké a těžké. A taky hodně drahé. Ale co naplat, právě s nimi jste mohli snadno fotit i sporty díky jejich rychlopalbě mnoha snímků za sekundu. A i s běžnými objektivy jste měli krásně rozmazané pozadí. Velký fotosenzor vám dovolil fotit i v horším světle a vaše fotky všichni obdivovali. S příchodem bezzrcadlovek do Sony se vše změnilo. Najednou byl foťák velký zhruba jako malá zrcadlovka a uměl fotit skoro v absolutní tmě. U sportů si klasické zrcadlovky dlouho držely pozice, ale dnes už se do bezzrcadlovek pouští každý výrobce a jejich schopnosti přesahují starší technologie. Především ostření je špičkové a o to jde o fotek s nízkou hloubkou ostrosti (tím krásným rozostřeným pozadím, po němž se všichni mohou utlouct) především. 

Cena za vrchol samozřejmě není nízká. Fullframe už sice dnes začíná níž než kdysi (dřív to byly tři až čtyři průměrné platy, dnes stačí i dva), ale objektivy jsou pořád zatraceně drahé. Pokud vás ale focení jako koníček chytne za srdce, stejně jednoho dne skončíte na téhle metě. 

A o tom to celé je. Ať už svůj mobil vyměníte za jakýkoliv foťák, je to vždycky jen začátek cesty, protože vám to otevře cestu k náročnějším kompozicím. Začnete myslet jinak a místo momentek budete pořizovat fotky. Dejte si pozor, než vstoupíte do téhle černé díry, ze které není návratu. Mobil nabízí při focení jednoduchost a bleskurychlé sdílení, fotoaparát ale zatím beze zbytku nahradit nedokáže. Tělem ani duší.

Jaký si vybrat foťák v éře zázračných fotomobilů?
5 (100%) 3 hodnocení

Komentáře