Home office: Peklo nebo ráj? Jak ho zvládnout, nastavit a na co nezapomenout?

Práce na home office – pro někoho splněný sen, pro jiného noční můra. Situace kolem šíření koronaviru a vyhlášení nouzového stavu v ČR způsobilo, že se domovy většiny Čechů proměnily v kanceláře, kabinety a prostřednictvím online přenosů i v jednací místnosti a konferenční sály.

Podle průzkumu společnosti Instant Research se práci na HO věnuje zhruba 35 % lidí. Pokud se to týká i vás, začtěte se do následujících řádků a získejte tipy nejen na vybavení vaší domácí kanceláře, ale i na zabavení všetečných dětí, které vám u práce jinak běžně neasistují.

Zásady home office

Jak se poprat s novým pracovním nastavením? Řiďte se následujícími zásadami:

  1. Vstávejte ve všední dny ve stejný čas
  2. Nepracujte v pyžamu
  3. Určete si pracovní prostor
  4. Zachovejte pracovní dobu a stanovte si denní plán úkolů
  5. Dělejte si pauzy
  6. Nezapomínejte jíst a pít
  7. Protahujte se, hýbejte se a odpočívejte

Spousta lidí si práci na home office představuje jako pohádku – žádný budík, snídaně v deset, pohoda a klídek. Ale ono je to trochu náročnější než by se mohlo na první pohled zdát. Zvlášť pokud je potřeba každý den plnit zadané úkoly v určité době a v určitém rozsahu. Doma totiž číhá spousta nástrah, které odvádí pozornost od práce, například televize, domácí práce, rodinné povinnosti atd., což nás v kanceláři běžně netrápí.

Jak si poradit s domácími nástrahami?

Zapomeňte na pozdní vstávání. Budík si nařizujte stejně, jako když jste chodili do práce. Ale nenechte ho vyzvánět do nekonečna! Vstávejte, jak jste byli zvyklí. O víkendu si naopak přispěte.

Další důležitou zásadou je převléknout se z pyžama. Ač se to může zdát jako maličkost, ve spacím úboru se spí! Nepracuje! Po ranní hygieně se převlékněte do pracovního oděvu, který si samozřejmě můžete přizpůsobit dle vašeho komfortu. Určitě není nutné uvazovat si kravatu nebo si brát lodičky. Oblečení vám bude připomínat, že nyní je čas na práci.

Vyčleňte si místnost nebo prostor v některé z místností, kde se budete práci věnovat. Opět vám to pomůže k lepšímu soustředění a většímu pracovnímu nasazení. Vyberte si výškově vhodný stůl i pohodlnou židli, abyste se při práci nehrbili a neničili si záda.

Víte, jak správně sedět u pracovního stolu?

Stanovte si svou pracovní dobu. U práce na home office se totiž velmi lehko sklouzne do celodenního pracovního nasazení. Z vás se stane jen uzlíček nervů, který má pocit, že i když se dře od rána do noci, stejně nic nestíhá. Toho vás předem určená pracovní doba ušetří.

Nastavené časové rozhraní má také velký vliv na pracovní výkony. Pokud víte, že své pracovní úkoly musíte zvládnout v několika hodinách, zbytečně je nebudete odkládat. Pomoci vám s tím mohou tzv. “to do listy”, tedy po našem seznamy úkolů.

Kromě jídla a pití, na které rozhodně nezapomínejte a zařaďte je do pravidelných pracovních aktivit, myslete na protahování a cvičení. Tipy, jak se protáhnout a nemít zatuhlá záda či krk, najdete např. v článku Protažení u počítače, od Pro fit institut.

Zajímavé jsou také ilustrace na stránkách Znalostního systému prevence rizik v BOZP.

Jejich kompletní přehled najdete zde: Ergonomie pracovního místa.

I když to může vypadat, že nevyvíjíte žádnou fyzickou aktivitu, můžete se cítit unavení a vyčerpaní. Snažte se proto po práci odpočívat. Po celodenním sezení přijde vhod i procházka a pohyb na čerstvém vzduchu.

Na čerstvý vzduch jen s rouškou – Nešiřte koronavirus ani paniku – noste roušky!

Vybavení domácího pracovního prostoru

Počítač, internet, stůl, židle, telefon. K zařízení domácího pracovního prostoru toho zase tolik nepotřebujete. Nebo to není tak jednoduché? Někdo si opravdu vystačí jen s tím, co už doma má. Záleží ovšem na náplni vaší současné práce.

Vezměte si jako příklad učitele pracující z domova. Komunikují se svými žáky a studenty prostřednictvím různých online platforem, výukových prostředí nebo díky aplikaci Skype. Ocení proto rychlý internet, kvalitní headsety/sluchátka, dobrý kancelářský, respektive psací stůl a ergonomickou kancelářskou židli.

Dříve byli zvyklí se po třídě pohybovat, nesedět stále za katedrou. A teď? Od rána u stolu, ruce na klávesnici a oči upřené do obrazovky notebooku či počítače.

Další lidé, zaměstnaní v administrativě a v managementu jako samozřejmost berou např. všudypřítomné tiskárny, skenery, kancelářský nábytek a další kancelářské vymoženosti. Ruku na srdce. Kolik z nich stejným vybavením disponuje i doma? A je nutné je pořizovat za vlastní náklady?

Využíváte externí monitor při práci na notebooku nebo počítači? Má to své výhody. Jak vybrat ten správný monitor poradíme zde: Typy monitorů.

Firmy, jejichž zaměstnanci musí zůstat a pracovat z domova, často nové “pracovní pomůcky” nakupují nebo na ně finančně přispívají. Oslovte svého zaměstnavatele, zda je i on ochoten vám nově vzniklé náklady spojené s home office uhradit.

Brouzdejte na internetu a vyberte si podle svého gusta. Na Srovname.cz lehce srovnáte jednotlivé varianty a najdete ty nejlepší ceny na trhu. Nepodceňujte svou přípravu a vytvořte si příjemné pracovní prostředí s kvalitním vybavením.

ODKAZY:

Home office není pro každého

Práce z domova rozhodně není pro každého. Kromě nesporných výhod má totiž i své negativní stránky. Lidé, kteří mají problém s vlastní disciplínou a k pracovnímu nasazení potřebují dohled nadřízeného, home office nejspíše nebudou zvládat a jejich pracovní úkoly budou váznout.

Potíže mohou mít i vyznavači multitaskingu, tedy dělání několika činností zároveň, a že se těch činností, které se doma dají dělat, nabízí spousta! Je dokázáno, že multitasking je velmi neefektivní, navíc ubírá čas, kdy musíte přepnout své soustředění z jedné činnosti na druhou a pak na další.

Existuje také spousta profesí, u kterých HO prostě nepřichází v úvahu. Dokážete si třeba představit, jak si skladník domů stěhuje celý sklad? Pokojská, která odteď bude uklízet jen u sebe doma a dostávat za to odměnu? Zedníci, řidiči kamionů nebo také policisté?

Jak už to tak bývá, našla se spousta vtipálků, kteří současnou situaci s koronavirem pojali po svém a vyrobili různé vtipné obrázky/texty pro její odlehčení.

Na kompletní galerii se můžete podívat zde: Galerie vtipů na koronavirus.

Řešení se dá najít vždy

S novou situací kolem koronaviru na práci z domu přešli i lidé, u kterých bychom to ještě před časem pokládali za nemožné. Již zmínění učitelé se s výukou z domova poprali se ctí. Fitness trenéři své svěřence zvyklé na každodenní cvičení trénují ze svých obýváků prostřednictvím živých vysílání nebo předtočených videí.

Psychologové, kouči nebo poradci přešli na telefonické či online konzultace. I když nouzový stav přinesl do pracovního života lidí spoustu komplikací, ukázal i nové možnosti, na které bychom před tím nepřišli.

“Za největší přínos práce z domova v rámci univerzity považuji zavedení pravidelných online porad. Zjistili jsme, že se jedná o velmi efektivní a časově úspornou variantu vzhledem ke vzdálenosti jednotlivých pracovníků z jednotlivých pracovních týmů. Dříve jsme měli pocit, že je potřeba scházet se tváří v tvář a online hovory používali zřídka. Jen nalezení termínů vhodných pro všechny byl ale nadlidský úkol. A teď? Každý se připojí z domova/kanceláře a porada může začít!”, Jan T., vedoucí pracovník na univerzitě.

Děti a home office – jde to dohromady?

“Manžel pracuje v IT. Když necestuje po celém světě, má home office. Spousta kamarádek mi manžela pracujícího z domova závidí. Ale není co závidět. Od rána do večera pracuje ve své domácí kanceláři za zavřenými dveřmi. A kolikrát je pocit, že doma je, ale vlastně není, spíše skličující. Samozřejmě, že když potřebuji, manžel je ochotný a o syna se postará, ale pokud má důležitý hovor nebo rozdělanou práci, od které nemůže odejít, snažím se vše zvládnout sama. S vládním opatřením se toho u nás tedy moc nezměnilo.”, popisuje maminka na rodičovské dovolené zkušenosti s home office.

Když se zavřely školy a školky, ocitla se většina rodičů nejen v nové roli pracovníka na home office. Dá se práce z domova s dětmi zvládat? Jak se nezhroutit ze situace, kdy děti vyžadují neustálou pozornost a chtějí se na vaší práci podílet?

Opět to chce nastavit jednoduchá pravidla, která bude potřeba dodržovat. Vysvětlete dětem, že teď musíte táhnout za jeden provaz a vyjasněte si, jak teď budete fungovat:

Která pravidla budou zásadní?

  1. Určete si dobu, kdy se budete věnovat vlastním pracovním povinnostem, zatímco si děti budou samostatně hrát nebo se věnovat učení.
  2. Určete si čas pro společné hraní či učení.
  3. Rozdělte si domácí práce.
  4. Domluvte si čas na volnočasové aktivity.
  5. Ponechte si režim všedních dní a víkendu.

Výborným pomocníkem usnadňujícím domácí nastavení může být týdenní harmonogram pro všechny členy domácnosti. Jak na něj radí M. Tlučhořová z rodinného centra Domeček.

Jak děti zabavit a získat tak čas pro svou práci najdete např. v článku Koronavirus v Česku – jak zabavit děti v době nečekaných prázdnin?

Spojení home office a děti se nyní často skloňuje. Nestresujte se! Chce to čas a nějaká řešení se jistě najdou (následující obrázky a videa rozhodně neposkytujeme jako návod, jak současnou situaci řešit – mají za úkol vás pobavit):

Nerušit, šiju roušky!

Kdo má žízeň?

Komentáře