Srovnání cen » Knihy, filmy, hudba » Knihy » Próza - beletrie » Srovnání cen Robert Sak: Miroslav Tyrš - Sokol, myslitel, výtvarný kritik

Próza - beletrie

Robert Sak: Miroslav Tyrš - Sokol, myslitel, výtvarný kritik

• 4

Sokol, myslitel, výtvarný kritik V letošním roce oslavuje sokolské hnutí 150 let od svého vzniku. Kniha významného historika přináší mnoho nového o životě jednoho ze zakladatelů Sokola, Miroslava Tyrše. Autor ukazuje daleko rozmanitější osobnost, než jak existuje ve vědomí široké veřejnosti. Tyrš nebyl pouze ...a dál?

• 0

Více možností? Robert Sak: Miroslav Tyrš - Sokol, myslitel, výtvarný kritik koupíte i tady

Specifikace Robert Sak: Miroslav Tyrš - Sokol, myslitel, výtvarný kritik

Kategorie Próza - beletrie
Nejnižší cena 107 Kč

Životopis jednoho ze zakladatelů Sokola, Miroslava Tyrše, představitele ,,věčně mladé" generace osobností české kultury a společnosti 50. let 19. století. Sokolské hnutí se za 150 let od svého vzniku v roce 1862 stalo významnou součástí našich dějin, s mnoha rozměry tělovýchovným, kulturním i politickým. Životopis jednoho ze zakladatelů Sokola, Miroslava Tyrše, nabízí ale víc než jen pohled na okolnosti zrodu tohoto společenského fenoménu. Robert Sak již řadu let mapuje osudy významných před­stavitelů » ... a dál?

Produkt Robert Sak: Miroslav Tyrš - Sokol, myslitel, výtvarný kritik

Robert Sak: Miroslav Tyrš - Sokol, myslitel, výtvarný kritik - parametry

Název produktu: Robert Sak: Miroslav Tyrš - Sokol, myslitel, výtvarný kritik
Minimální cena: 107 Kč
Maximální cena: 163 Kč
Ušetríte až: 56 Kč
  • 4

Sokol, myslitel, výtvarný kritik V letošním roce oslavuje sokolské hnutí 150 let od svého vzniku. Kniha významného historika přináší mnoho nového o životě jednoho ze zakladatelů Sokola, Miroslava Tyrše. Autor ukazuje daleko rozmanitější osobnost, než jak existuje ve vědomí široké veřejnosti. Tyrš nebyl pouze vlastenecky smýšlející cvičitel, ale vzdělanec a vědec, který svou dráhu zahájil jako filosof, dále se věnoval estetice a výtvarnému umění. Jako uznávaný odborník ovlivňoval výtvarnou výzdobu Národního divadla. Byl přesvědčeným demokratem a zastupoval mladočeskou stranu. Vedle význačného podílu na organizování Sokola vytvořil také tělovýchovnou terminologii, která v mnohém přežívá dodnes. Sokolské hnutí se za 150 let od svého vzniku v roce 1862 stalo významnou součástí našich dějin, s mnoha rozměry – tělovýchovným, kulturním i politickým. Životopis jednoho ze zakladatelů Sokola, Miroslava Tyrše, nabízí ale víc než jen pohled na okolnosti zrodu tohoto společenského fenoménu. Robert Sak již řadu let mapuje osudy významných před­stavitelů českého politického a kulturního života 19. a 20. století (Josef Jungmann, Fran­tišek Ladislav Rieger, Bedřich Fučík). V monografii věnované Miroslavu Tyršovi ukazuje neobyčejný rozhled, hloubku vzdělání a šíři působení jednoho z klíčových příslušníků „věčně mladé“ generace osobností české kultury a společnosti, které do veřejného života vstoupily na konci 50. let 19. století. Můžeme sledovat dynamický proces „čechizace“, formování ambiciózní české kulturní identity. Vznik Sokola je představen jako událost přesahující pouhé založení tělovýchovné společnosti, jako realizace humanistické představy o člověku i krok na cestě k posílení národní samostatnosti. Zajímavá a objevná je kapitola o Tyršovi – výtvarném kritikovi a estetikovi, který uváděl do české kultury a umění významné podněty evropské tvorby. Mnohostrannost osobnosti Miroslava Tyrše doplňuje přehled jeho „druhého života“, včetně bouřlivých osudů Sokola v době nástupu komunistické diktatury, a krátký výbor z Tyršových textů. Sto let uplyne v příštím roce od smrti amerického povídkáře Williama Sydneye Portera, známého pod pseudonymem O´Henry, jehož dílo připomínáme výborem povídek Kvadratura kruhu. O´Henry napsal přes tři sta povídek, k nimž mu náměty poskytl vlastní pestrý život. Neklidná krev zavedla O´Henryho do všech koutů Ameriky, vystřídal mnohá zaměstnání, dostal se i do vězení, když jako účetní a pokladník upadl do podezření ze zpronevěry. Ve vězení napsal čtrnáct povídek, a to byl začátek jeho spisovatelské dráhy. Jeho povídkám nechybí laskavý humor, ale zároveň ani bezprostřední a ironický pohled na životy drobných lidí, v jejichž osudech před námi vyvstává „země nekonečných možností“ z počátku minulého století.