Levou zadní

Připravili jste své auto na zimu? Není to jen o přezutí.

Zimní pneumatika na sněhu
mm
Autor Ivo

Podzim už je v plném proudu a s tím souvisí úklid letní obuvi, zahradního nábytku, zazimování chat nebo také přezutí pneumatik. Možná si myslíte, že právě přezutí je to jediné, co musíte pro své auto před zimou udělat. Omyl. Pokud si svého auta (a co si budeme povídat, také svého pohodlí) vážíte, je třeba udělat víc. Mnohem víc. Ale neděste se – my vám samozřejmě poradíme, jak na to.

Přezutí pneumatik

To už není ani základ, to je přímo povinnost. Od 1. listopadu do 31. března musíte mít na svém vozu zimní pneumatiky, ale existuje poměrně dost výjimek, které doporučujeme prostudovat. Vzhledem k tomu, že máte (a my též) v povaze vše nechávat na poslední chvíli, bývají pneuservisy v druhé půlce října nabité k prasknutí, takže doporučujeme zavítat do nich co nejdříve.

Pokud si nenecháte radit od auto-moto profíků musíte mít při výběru pneumatik na mysli, že na celém území České republiky platí minimální hloubka dezénu 4 milimetry. Stáří pneumatik by pak nemělo překročit dobu 4 až 5 let, po této době jsou již jejich vlastnosti nestálé.

Jistě se také nemálo z vás ocitne v situaci, kdy nechcete kupovat všechny pneumatiky nové. Když máte v zimní sadě dvě pneumatiky méně sjeté a tedy ještě použitelné, budiž. Vždy se ale ujistěte, kam umisťujete lepší pneumatiky. Když je dáte na zadní nápravu, mělo by být auto stabilnější, ale s delší brzdnou drahou a naopak. Někteří se také uchylují ke kombinaci letních a zimních pneumatik, to ale v zásadě nedoporučujeme ani my ani profesionálové. Kromě toho, že vás při policejní kontrole ve zhoršených povětrnostních podmínkách nemine pokuta, vystavujete se také zbytečnému nebezpečí. A pokud se v takovém případě stanete účastníkem dopravní nehody, nemusí vám pojišťovna vůbec uznat plnění.

Chladicí kapalina

Možná vás to překvapí, ale chladicí kapalina vydrží v autě maximálně 3 roky. Pokud tuto dobu překročí, může závažně poškodit motor. Nová chladicí kapalina by měla vydržet mrazy až do hodnoty – 30 °C. Obecně je motoristům doporučováno použít kapalinu odolnou alespoň do – 25 °C.

Kapalinu můžete měnit i doma, ale je potřeba pamatovat na to, že jste zakoupili koncentrát, který je potřeba dle pokynů výrobce naředit, jinak má výrazně horší vlastnosti. Také se nedoporučuje míchat různé typy chladicích kapalin.

Brzdová kapalina

Tuto kapalinu je nutné měnit každé 2 roky, ale před zimou doporučujeme zkontrolovat její stav a bod varu. Přes zimu se obvykle vyskytuje více dnů s vlhkým počasím a právě vzdušná vlhkost bod varu snižuje a je s tím tedy nutné počítat dopředu.

Zimní směs do ostřikovačů

Není to o tom, že byste nebyli schopni odhadnout, co se stane v mrazivých dnech, pokud nevyměníte letní směs za nemrznoucí. Jednoduše se ale může stát, že zapomenete. A protože opakování je matka moudrosti, tak tu tento odstavec nemůže chybět.

Dobití akumulátoru

Není nic horšího, než zaspat, vyběhnout z domu s každou ponožkou jinou, sednout do auta a zjistit, že nejde nastartovat. Nechceme být rýpaví, ale v takových případech za to můžete více vy než zákon schválnosti. Před zimou je nutné zkontrolovat stav elektrolytu, očistit kontakty a případně akumulátor dobít. Ani to však není stoprocentním klíčem k úspěchu. Pokud už má vaše baterie za sebou mnoho zim, může vydržet v provozuschopném stavu jen několik týdnů a doporučujeme tedy kontrolovat i v průběhu chladných měsíců.

Přidání aditiv

Tento bod se týká majitelů dieselových motorů. Takzvaná zimní nafta je v chladných měsících samozřejmostí, přesto je ale přidání aditiva dobrou prevencí. Nikdy totiž nevíte, kdy a kde můžete narazit na nekvalitní naftu, která by vám mohla v nádrži zamrznout.

Lak

Nebudeme tu teď mluvit o žádných „módních“ záležitostech, jde tu čistě o péči, kterou by vaše auto opravdu mělo před zimou dostat. Drobné škrábance je dobré zakrýt korekční tužkou (ne dámy, ta opravdu není na obličej), aby se ve vlhkém a nepříznivém počasí zbytečně nezvětšovali.

Určitě si váš vůz také zaslouží umýt a navoskovat. Opět připomínáme, že to není otázka vzhledu, ale údržby. Je to podobné, jako s botami, které na zimu impregnujete. Dnes již běžně dostupnou službou je také nástřik podvozku, což v tomto období doporučujeme.

Důvěřuj, ale prověřuj

Pečlivou kontrolu stavu vozidla před jízdou jste dělali zřejmě naposledy v autoškole. Kdo by na to měl čas, že? Zkuste si ho ale určitě udělat na podzim, protože každá nepříjemnost s autem je o to nepříjemnější, když vás zastihne někde ve sněhové vánici.

Konkrétně se zaměřte na kontrolu:

  • Světel
  • Gumového těsnění u dveří – to si můžete ošetřit speciálním přípravkem, který je k dostání i na benzínce.
  • Gumiček stěračů – pokud jsou opotřebené, pořiďte si raději nové. Není to žádná velká investice a ušetří vám to mnoho starostí.
  • Povinné výbavy
  • Zimních doplňků – a pozor, nejedná se jen o škrabku a smetáček. Život vám může zachránit také rozmrazovač na zámky a skla či stěrače.

V neposlední řadě také nezapomeňte vyměnit textilní koberečky za gumové, a pokud se chystáte na hory, nevyjíždějte bez sněhových řetězů.

Rady o tomto tématu už jsme vyčerpali, tak nám nezbývá než popřát mnoho v klidu najetých kilometrů a doporučit produkty, které vám k tomu pomohou.

Mohlo by se vám hodit:

O autorovi

mm

Ivo

Ivo se stará o veškeré marketingové aktivity portálu Srovname.cz. Když zrovna nepracuje, tak si rád přečte knihu, sportuje nebo cestuje.

Co vy na to?