Srovnání cen » Knihy, filmy, hudba » Knihy » Učebnice/Odborná literatura » Srovnání cen Claus Arnold: Malé dějiny katolického modernismu

Učebnice/Odborná literatura

Claus Arnold: Malé dějiny katolického modernismu

Hodnocení: 1x
  • 4

Fenomén modernismu, jehož ohnisko lze vymezit přibližně léty 1904–1914, patří mezi traumatické momenty moderních dějin katolické církve. V současné katolické historiografii je chápán jako nejzávažnější z řady konfrontací mezi církví a moderním světem. Církevní představitelé po bolestné zkušenosti ...a dál?

Radost vám udělá:
  • 4.82327

Filtrovat: i

Za tyto obchody dáme ruku do ohně

Více možností? Claus Arnold: Malé dějiny katolického modernismu koupíte i tady

Specifikace Claus Arnold: Malé dějiny katolického modernismu

Kategorie Učebnice/Odborná literatura
Nejnižší cena 163 Kč

Fenomén modernismu, jehož ohnisko lze vymezit přibližně léty 1904–1914, patří mezi traumatické momenty moderních dějin katolické církve. V současné katolické historiografii je chápán jako nejzávažnější z řady konfrontací mezi církví a moderním světem. Církevní představitelé po bolestné zkušenosti francouzské revoluce zaujali nedůvěřivý a nepřátelský postoj k hodnotám moderní doby, a to včetně bytostně evangelijních hodnot, jako je myšlenka lidských práv či náboženské svobody. Až papež Lev XIII. v 90. letech 19. » ... a dál?

Produkt Claus Arnold: Malé dějiny katolického modernismu

Claus Arnold: Malé dějiny katolického modernismu - parametry

Název produktu: Claus Arnold: Malé dějiny katolického modernismu
Výrobce: NEUVEDEN
Minimální cena: 163 Kč
Maximální cena: 217 Kč
Ušetríte až: 54 Kč
Průměrné hodnocení uživatelů: 4 bodů z 5
Počet hodnocení: 1 x
Hodnocení:
  • 4
Podrobný popis:

Fenomén modernismu, jehož ohnisko lze vymezit přibližně léty 1904–1914, patří mezi traumatické momenty moderních dějin katolické církve. V současné katolické historiografii je chápán jako nejzávažnější z řady konfrontací mezi církví a moderním světem. Církevní představitelé po bolestné zkušenosti francouzské revoluce zaujali nedůvěřivý a nepřátelský postoj k hodnotám moderní doby, a to včetně bytostně evangelijních hodnot, jako je myšlenka lidských práv či náboženské svobody. Až papež Lev XIII. v 90. letech 19. století pochopil nutnost změny. Především v politické a sociální oblasti přispěly jeho snahy k rozhovoru církve s moderním světem. Snažil se vytvořit prostor, především pro kněze a řeholníky, aby si osvojili nástroje soudobých vědeckých metod a postavili je do služeb hlásání evangelia. Jejich činnost byla však s nástupem nového papeže Pia X. provázena nedůvěrou vlivných mužů kurie. Výsledkem bylo faktické umrtvení svobodného myšlení v církvi na dalších 40 až 50 let. Přesto na různých místech, především v klášterních učilištích dominikánských a jezuitských, vyrůstaly nadějné teologické osobnosti jako M. D. Chenu, Yves Congar, Henri de Lubac aj., kteří svým dílem nevědomky připravovali pozdější významnou událost Druhého vatikánského koncilu, svolaného Janem XXIII.

Úryvek1 „MODERNISMUS“ – MINOVÉ POLE

V DĚJINÁCH KATOLICKÉ TEOLOGIE

„Poněvadž však modernisté (tak se totiž obecně právem nazývají) ve své vychytralé taktice nepodávají svých nauk soustavně zpracovaných a v jednotný celek spojených, nýbrž takořka roztroušeně a ojediněle, aby se zdálo, že jsou dosud nerozhodní a jaksi kolísají, ač jsou právě naopak pevní a důslední: bude dobře, ctihodní bratři, když tuto učení jejich v jednotném přehledu předložíme a naznačíme jeho vzájemnou souvislost, abychom pak mohli pátrati po příčinách bludův a předepsati léky k zažehnání nákazy.“

Pius X., encyklika Pascendi dominici gregis (1907)

„Tvůrcem modernismu je Pius X. Dovedl k určitému sebeuvědomění to, co bylo předtím jen velmi neurčitým úsilím o inteligentnější a na hlubším vzdělání založený výklad katolicismu. Ve snaze jej zatratit mu dal jméno, učinil z něho semknutou stranu a získal mu mnoho stoupenců a sympatií jak uvnitř, tak mimo církev.“

George Tyrrell, Through Scylla and Charybdis: or, The Old Theology and the New (1907)

Kdo se chce zabývat teologickým „modernismem“ z historického hlediska, vstupuje na „minové pole“ (Nicolas Lash), kde číhají nejrozmanitější nebezpečí. „Modernismus“ totiž původně nebyl odborný termín historiografický, nýbrž pojem vysloveně negativní, který však mohl na druhé straně vyvolat i pozitivní identifikaci s takto charakterizovaným „moderním bludem“. Oba postoje – osočování z hereze i identifikace – existují dodnes. Jako málokteré jiné teologické téma vyžaduje proto „modernismus“

od historika střízlivý přístup – tím spíše, že kontroverze s ním spojená představuje skutečně rozhodující etapu v procesu vyjasňování stanovisek římskokatolické církve


Nejoblíbenější knihy:

Obsah stránek www.srovname.cz je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření nebo další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho částí veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu autorů těchto stránek v rozporu s právním řádem České republiky.
Tyto internetové stránky používají soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací zde.